1- گروه آموزش عمومی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران ، yaminfirooz@yahoo.com
چکیده: (13813 مشاهده)
اهداف: سواد اطلاعاتی مجموعهای از مهارتها و تواناییها برای جستوجو، ارزیابی و استفاده موثر از اطلاعات است. امروزه حجم عظیمی از اطلاعات در محیط دیجیتال منتشر میشود که ضرورت استفاده از اطلاعات الکترونیک را اجتنابناپذیر میسازد. هدف این پژوهش، ارزیابی سواد اطلاعاتی و مطالعه اثربخشی یک اقدام مداخلهای بهصورت کارگاه نظری- عملی در دانشجویان تازهوارد دانشگاه علوم پزشکی بابل بود.
روشها: این مطالعه نیمهتجربی در کلیه دانشجویان تازهوارد دانشگاه علوم پزشکی بابل در سال تحصیلی 91-1390 که برای شرکت در کارگاه آموزشی کتابخانه مرکزی دانشگاه ابراز علاقه کرده بودند انجام شد و 50 نفر به روش نمونهگیری تصادفی ساده وارد مطالعه شدند. بهمنظور جمعآوری دادههای موردنظر پرسشنامه محققساختهای مشتمل بر سه بخش اطلاعات فردی، آگاهیهای مرتبط با فعالیت کتابخانهها و سطح سواد اطلاعاتی طراحی شد. برای پردازش دادهها از نرمافزار آماری SPSS 16و آزمونهای آماری Tزوجی و ویلکاکسون استفاده شد.
یافتهها: میانگین سطح سواد اطلاعاتی دانشجویان قبل از آموزش 98/0±82/0 بود که بعد از آموزش به 60/2±76/4 افزایش یافت (008/0=p). تنها 9 دانشجو (18%) پیش از آموزش با خدمات کتابخانههای دانشگاهی آشنا بودند که این تعداد بعد از آموزش به 38 نفر (76%) رسید (001/0=p).
نتیجهگیری: مداخله آموزشی از طریق آموزش کتابخانهای در سواد اطلاعاتی دانشجویان تازهوارد به دانشگاه موثر و موجب افزایش آن است.
Tirgar A., Yaminfirooz M.. Effect of education on informational literacy of university newcomers. Educ Strategy Med Sci 2013; 6 (3) :171-175 URL: http://edcbmj.ir/article-1-377-fa.html
تیرگر آرام، یمینفیروز موسی. تاثیر آموزش بر سواد اطلاعاتی دانشجویان تازهوارد. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1392; 6 (3) :171-175