اهداف: وجود انواع متفاوت آموزش الکترونیک این سئوال را مطرح میکند که کدامیک در آموزش نوین موثرتر است. هدف از انجام این مطالعه مقایسه سطح یادگیری پرستاران به دو روش نرمافزار چندرسانهای و تحت وب در آموزش مراقبتهای پرستاری عوامل شیمیایی در یکی از مراکز درمانی نیروهای مسلح شهر تهران بود.
روشها: این مطالعه نیمهتجربی و دوگروهی در سال 1391 در پرستاران شاغل در یکی از بیمارستانهای نیروهای مسلح شهر تهران انجام شد و 66 پرستار بهروش مبتنی بر هدف انتخاب و دو گروه تحت وب و نرمافزار چندرسانهای تقسیم شدند. محتوای آموزش، پرسشنامه ارزیابی سطح آموزش با 35 سئوال چهارگزینهای و 8 ایستگاه آزمون بالینی عینی ساختارمند برای سنجش حیطه عملکردی دو گروه آموزش توسط محقق تدوین شد. یک گروه با لوح فشرده آموزشی و گروه دیگر تحت وب طی دو هفته آموزش دیدند . بعد از جمعآوری، دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS 16 و آزمونهای T زوجی و T مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: اختلاف میانگین پیشآزمون بین دو گروه معنیدار نبود. نمره پسآزمون 1 در هر دو گروه افزایش معنیداری نسبت به پیشآزمون داشت ولی در پسآزمون 2 اُفت اندکی در هر دو گروه مشاهده شد. تفاوت میانگین امتیاز بین دو گروه در ایستگاههای 1، 2 و 4 غیرمعنیدار ولی در ایستگاههای 3، 5، 6، 7 و 8 معنیدار بود.
نتیجهگیری: آموزش به دو روش تحت وب و بستههای نرمافزاری چندرسانهای تقریباً بهطور یکسان بر سطح یادگیری پرستاران تاثیر میگذارند.
Khoshsima S., Salari M.M., Tadrisi S.D., Daneshmandi M., Mahdizade S.. Comparison of nurses learning level by multimedia and web-based methods in teaching nursing care of chemical accidents. Educ Strategy Med Sci 2013; 6 (3) :129-134 URL: http://edcbmj.ir/article-1-394-fa.html
خوش سیما سمیه، سالاری محمدمهدی، تدریسی سید داوود، دانشمندی محمد، مهدیزاده سودابه. مقایسه سطح یادگیری پرستاران به دو روش نرمافزاری چندرسانهای و تحت وب در آموزش مراقبتهای پرستاری در حوادث شیمیایی . دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1392; 6 (3) :129-134