[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 6، شماره 3 - ( پاییز 1392 ) ::
جلد 6 شماره 3 صفحات 134-129 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه سطح یادگیری پرستاران به دو روش نرم‌افزاری چندرسانه‌ای و تحت وب در آموزش مراقبت‌های پرستاری در حوادث شیمیایی
سمیه خوش سیما ، محمدمهدی سالاری 1، سید داوود تدریسی ، محمد دانشمندی ، سودابه مهدی‌زاده
1- ، mmsalaree@gmail.com
چکیده:   (14345 مشاهده)

 اهداف: وجود انواع متفاوت آموزش الکترونیک این سئوال را مطرح می‌کند که کدامیک در آموزش نوین موثرتر است. هدف از انجام این مطالعه مقایسه سطح یادگیری پرستاران به دو روش نرم‌افزار چندرسانه‌ای و تحت وب در آموزش مراقبت‌های پرستاری عوامل شیمیایی در یکی از مراکز درمانی نیروهای مسلح شهر تهران بود.

 روش‌ها: این مطالعه نیمه‌تجربی و دوگروهی در سال 1391 در پرستاران شاغل در یکی از بیمارستان‌های نیروهای مسلح شهر تهران انجام شد و 66 پرستار به‌روش مبتنی بر هدف انتخاب و دو گروه تحت وب و نرم‌افزار چندرسانه‌ای تقسیم شدند. محتوای آموزش، پرسش‌نامه ارزیابی سطح آموزش با 35 سئوال چهارگزینه‌ای و 8 ایستگاه آزمون بالینی عینی ساختارمند برای سنجش حیطه عملکردی دو گروه آموزش توسط محقق تدوین شد. یک گروه با لوح فشرده آموزشی و گروه دیگر تحت وب طی دو هفته آموزش دیدند . بعد از جمع‌آوری، داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS 16 و آزمون‌های T زوجی و T مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

 یافته‌ها: اختلاف میانگین پیش‌آزمون بین دو گروه معنی‌دار نبود. نمره پس‌آزمون 1 در هر دو گروه افزایش معنی‌داری نسبت به پیش‌آزمون داشت ولی در پس‌آزمون 2 اُفت اندکی در هر دو گروه مشاهده شد. تفاوت میانگین امتیاز بین دو گروه در ایستگاه‌های 1، 2 و 4 غیرمعنی‌دار ولی در ایستگاه‌های 3، 5، 6، 7 و 8 معنی‌دار بود.

 نتیجه‌گیری: آموزش به دو روش تحت وب و بسته‌های نرم‌افزاری چندرسانه‌ای تقریباً به‌طور یکسان بر سطح یادگیری پرستاران تاثیر می‌گذارند.

واژه‌های کلیدی: مراقبت‌های پرستاری، حوادث شیمیایی، وب‌سایت، چندرسانه‌ای، آموزش از راه دور
متن کامل [PDF 465 kb]   (3230 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: نظریه­‌های یادگیری و آموزش در علوم پزشکی
دریافت: 1391/12/5 | پذیرش: 1392/6/17 | انتشار: 1392/6/17
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khoshsima S., Salari M.M., Tadrisi S.D., Daneshmandi M., Mahdizade S.. Comparison of nurses learning level by multimedia and web-based methods in teaching nursing care of chemical accidents. Educ Strategy Med Sci 2013; 6 (3) :129-134
URL: http://edcbmj.ir/article-1-394-fa.html

خوش سیما سمیه، سالاری محمدمهدی، تدریسی سید داوود، دانشمندی محمد، مهدی‌زاده سودابه. مقایسه سطح یادگیری پرستاران به دو روش نرم‌افزاری چندرسانه‌ای و تحت وب در آموزش مراقبت‌های پرستاری در حوادث شیمیایی . دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1392; 6 (3) :129-134

URL: http://edcbmj.ir/article-1-394-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 3 - ( پاییز 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645