[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 2، شماره 4 - ( زمستان 1388 ) ::
جلد 2 شماره 4 صفحات 151-147 برگشت به فهرست نسخه ها
اعتبار پیش بین معدل دیپلم در پیشرفت تحصیلی
اسماعیل فخاریان ، زهرا تقربی 1، فخرالسادات میرحسینی ، سیداصغر رسولی نژاد ، حسین اکبری ، حسین عاملی
1- ، tagharrobi_z@kaums.ac.ir
چکیده:   (26706 مشاهده)

  اهداف. عملکرد تحصیلی دانشجویان پزشکی تبیین­کننده کفایت حرفه­ای آنها و متاثر از عوامل مختلف است. در این میان، یکی از عواملی که در پذیرش دانشجو مورد کم­توجهی قرار­گرفته، پیشینه تحصیلی است. لذا، این مطالعه به­منظور بررسی نقش معدل دیپلم در تبیین عملکرد تحصیلی کلیه دانش­آموختگان رشته پزشکی عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان انجام گرفت.

  روش­ها. در این مطالعه مقطعی، کلیه دانش­آموختگان پزشکی از سال 1365 تا 1382 (586 نفر) انتخاب شدند. داده­ها به­وسیله پرسش­نامه­ای حاوی اطلاعات دموگرافیک، معدل کتبی دیپلم و پیشرفت تحصیلی (معدل هر یک از مراحل آموزش پزشکی و معدل کل دوره) جمع­آوری و با استفاده از آزمون تی مستقل، همبستگی پیرسون، آنالیز رگرسیون خطی دو متغیره­، نقطه برش، حساسیت، ویژگی و ارزش اخباری مثبت و منفی تحلیل شد.

  یافته­ها. بین معدل دیپلم با معدل هر یک از مراحل تحصیلی تفاوت معنی­دار وجود داشت (01/0>p)؛ تفاوت معدل دیپلم با معدل کل دوره معنی­دار نبود (76/0>p). بالاترین همبستگی بین معدل دیپلم با معدل دوره علوم­پایه مشاهده شد. بالاترین قدرت پیش‌بین، معدل دیپلم مربوط به تبیین معدل علوم­پایه بود. معدل دیپلم برای تشخیص معدل هر یک از مراحل تحصیلی ویژگی زیادی داشت و بهترین ویژگی و ارزش اخباری مثبت مربوط به تشخیص معدل دوره کارآموزی بود.

  نتیجه­گیری. معدل دیپلم برای پیش­بینی وضعیت تحصیلی اختصاصیت بالایی دارد و از ارزش اخباری مثبت و منفی نسبتاً قابل­قبول برخوردار است.

واژه‌های کلیدی: معدل دیپلم، عملکرد تحصیلی، پیشرفت تحصیلی، رشته پزشکی، اعتبار پیش بین
متن کامل [PDF 339 kb]   (4275 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1388/10/8 | انتشار: 1388/10/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fakharian E., Tagharrobi Z., Mirhoseini F., Rasoulinejad S. A., Akbari H., Ameli H.. Predictive validity of high school grade average on educational progress. Educ Strategy Med Sci 2010; 2 (4) :147-151
URL: http://edcbmj.ir/article-1-46-fa.html

فخاریان اسماعیل، تقربی زهرا، میرحسینی فخرالسادات، رسولی نژاد سیداصغر، اکبری حسین، عاملی حسین. اعتبار پیش بین معدل دیپلم در پیشرفت تحصیلی . دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1388; 2 (4) :147-151

URL: http://edcbmj.ir/article-1-46-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 4 - ( زمستان 1388 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4660