اهداف. عملکرد تحصیلی دانشجویان پزشکی تبیینکننده کفایت حرفهای آنها و متاثر از عوامل مختلف است. در این میان، یکی از عواملی که در پذیرش دانشجو مورد کمتوجهی قرارگرفته، پیشینه تحصیلی است. لذا، این مطالعه بهمنظور بررسی نقش معدل دیپلم در تبیین عملکرد تحصیلی کلیه دانشآموختگان رشته پزشکی عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان انجام گرفت.
روشها. در این مطالعه مقطعی، کلیه دانشآموختگان پزشکی از سال 1365 تا 1382 (586 نفر) انتخاب شدند. دادهها بهوسیله پرسشنامهای حاوی اطلاعات دموگرافیک، معدل کتبی دیپلم و پیشرفت تحصیلی (معدل هر یک از مراحل آموزش پزشکی و معدل کل دوره) جمعآوری و با استفاده از آزمون تی مستقل، همبستگی پیرسون، آنالیز رگرسیون خطی دو متغیره، نقطه برش، حساسیت، ویژگی و ارزش اخباری مثبت و منفی تحلیل شد.
یافتهها. بین معدل دیپلم با معدل هر یک از مراحل تحصیلی تفاوت معنیدار وجود داشت (01/0>p)؛ تفاوت معدل دیپلم با معدل کل دوره معنیدار نبود (76/0>p). بالاترین همبستگی بین معدل دیپلم با معدل دوره علومپایه مشاهده شد. بالاترین قدرت پیشبین، معدل دیپلم مربوط به تبیین معدل علومپایه بود. معدل دیپلم برای تشخیص معدل هر یک از مراحل تحصیلی ویژگی زیادی داشت و بهترین ویژگی و ارزش اخباری مثبت مربوط به تشخیص معدل دوره کارآموزی بود.
نتیجهگیری. معدل دیپلم برای پیشبینی وضعیت تحصیلی اختصاصیت بالایی دارد و از ارزش اخباری مثبت و منفی نسبتاً قابلقبول برخوردار است.
Fakharian E., Tagharrobi Z., Mirhoseini F., Rasoulinejad S. A., Akbari H., Ameli H.. Predictive validity of high school grade average on educational progress. Educ Strategy Med Sci 2010; 2 (4) :147-151 URL: http://edcbmj.ir/article-1-46-fa.html
فخاریان اسماعیل، تقربی زهرا، میرحسینی فخرالسادات، رسولی نژاد سیداصغر، اکبری حسین، عاملی حسین. اعتبار پیش بین معدل دیپلم در پیشرفت تحصیلی . دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1388; 2 (4) :147-151