اهداف. طراحی فعالیتهای گروهی نقش مهمی در آموزش پزشکان و آمادگی برای ایفای نقش حرفهایشان در آینده دارد. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر آزمون گروهی در ماندگاری اطلاعات در دانشجویان پزشکی انجام شد.
روشها. در مطالعهای توصیفی- مقطعی، دانشجویان پزشکی کلاس فیزیولوژی مقطع علوم پایه به دو گروه A (16 n= ) و B (24 n= ) تقسیم شدند. در ابتدا، برای هر دو گروه آزمون بهشکل انفرادی برگزار شد و سپس بلافاصله پس از پایان آزمون، دانشجویان گروه B به گروههای 3-2نفری تقسیم شدند و به همان سئوالات بهشکل گروهی پاسخ دادند. هر دو گروه به شکل انفرادی در آزمون مجددی که یک ماه بعد با سئوالات تصادفی از آزمون 1 برگزار شد، شرکت کردند. آنالیز اطلاعات با آزمون T زوجی انجام شد.
یافتهها. میزان ماندگاری محتویات دوره در دانشجویان گروه A معادل 63/0 ± 86/13 و بهطور معنیداری (03/0>p) پایینتر از گروه B معادل 31/0 ± 02/15 بود. همچنین، میانگین نمرات پاسخدهی انفرادی دانشجویان گروه B در آزمون اولیه (45/0 ± 67/15) و میانگین نمرات پاسخدهی گروهی همان دانشجویان به سئوالات (44/0 ± 1/16) بود. عملکرد دانشجویان وقتی به شکل گروهی به سئوالات پاسخ دادند، بهطور معنیداری بالاتر بود.
نتیجهگیری. میتوان از آزمونها علاوه بر استفاده بهعنوان وسیله ارزیابی دانشجویان، برای کمک به یادگیری دانشجو و آموزش کار گروهی بهره بُرد.
Haghjooy Javanmard Sh., Omid A.. Effect of group teaching on information retention. Educ Strategy Med Sci 2010; 2 (4) :143-145 URL: http://edcbmj.ir/article-1-51-fa.html
حق جوی جوانمرد شقایق، امید اطهر. تاثیر آزمون گروهی بر ماندگاری اطلاعات. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1388; 2 (4) :143-145