1- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی مهاباد، مهاباد، ایران ، bmajd2012@gmail.com 2- گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران 3- گروه علوم تربیتی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه، ارومیه ایران 4- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی، واحد مهاباد، دانشگاه آزاد اسلامی، مهاباد، ایران
چکیده: (12043 مشاهده)
اهداف: توسعه نظام آموزشی در عصر فنّاوری اطلاعات و ارتباطات یکی از چالشهای اصلی سیاستگذاران آموزشی است. یکی از مهمترین مسایل پیش روی آموزش عالی در ایران، عدم پاسخگویی موثر و کارآمد این سیستم به نیازهای واقعی جامعه در حوزه تولید علم و آموزش است. هدف این پژوهش، ارزیابی میزان پایبندی آموزش حضوری و الکترونیک به اصول تعلیم و تربیت ( تحلیل، طراحی، تدوین، اجرا و ارزیابی) از منظر دانشجویان تحصیلات تکمیلی بود.
روشها: این مطالعه پیمایشی در دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه ارومیه در سال 1392 انجام شد. 164 نفر به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه محققساخته دارای 5 شاخص و 66 گویه بود. دادهها به نرمافزار SPSS 18 وارد و با آزمون T تکنمونهای مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: در میزان عدم رعایت شاخص تحلیل و خردهمقیاسهای آن (محتوی، یادگیرنده، اهداف و رسانه) از نظر دانشجویان تحصیلات تکمیلی بین آموزش الکترونیکی و آموزش حضوری اختلاف معنیدار وجود داشت و به غیر از خردهمقیاس رسانه، در بقیه موارد میانگین امتیاز عدم پایبندی در آموزش الکترونیک بیشتر بود. همچنین در میزان عدم رعایت شاخصهای طراحی، تدوین، اجرا و ارزیابی بین آموزش الکترونیکی و آموزش حضوری اختلاف معنیدار وجود داشت و در همه موارد میانگین امتیاز عدم پایبندی در آموزش الکترونیک بیشتر بود.
نتیجهگیری: از نظر دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه ارومیه ، اصول پنجگانه برنامههای تعلیم و تربیت (تحلیل، طراحی، تدوین، اجرا و ارزیابی) در آموزش الکترونیک نسبت به آموزش حضوری کمتر رعایت میشود .
Bagheri Majd R., Ghale’ei A.R., Mohajeran B., Sedghi Bokani N., Eslahi M.. Comparison of Commitment to Pedagogy in E-Learning and Traditional Training in Iran Higher Education System. Educ Strategy Med Sci 2014; 7 (4) :221-227 URL: http://edcbmj.ir/article-1-576-fa.html
باقریمجد روحاله، قلعهای علیرضا، مهاجران بهناز، صدقی بوکانی ناصر، اصلاحی محمد. مقایسه پایبندی به فنون تعلیم و تربیت در آموزش مجازی و حضوری در نظام آموزش عالی ایران. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1393; 7 (4) :221-227