:: دوره 11، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1397 ) ::
جلد 11 شماره 3 صفحات 165-158 برگشت به فهرست نسخه ها
ارزیابی کیفیت آموزش درمانگاهی در یک بیمارستان آموزشی
علی رحمانی 1، مهرداد فرجی2 ، محدثه احمدی3
1- مرکز تحقیقات تروما، گروه پرستاری نظامی، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا..، تهران، ایران ،
2- گروه طب اورژانس، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا.. (ع)، تهران، ایران
3- معاونت آموزش، بیمارستان بقیه ا..، دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا.. (ع)، تهران، ایران
چکیده:   (5105 مشاهده)
مقدمه: آموزش بالینی مهمترین دوره جهت تربیت پزشکان با صلاحیت است. آموزش بالینی، به ویژه آموزش درمانگاهی با چالشهای متعددی همراه است. این مطالعه با هدف تعیین کیفیت آموزش درمانگاهی بیمارستان بقیه ا.. در سال تحصیلی 96-1395، انجام شد.
روش کار: این مطالعه از نوع توصیفی- مقطعی است. نمونه گیری به روش سرشماری در دانشجویان پزشکی به تعداد 100 نفر انجام گرفت. در این مطالعه برای گرد آوری اطلاعات از پرسشنامه (ACLEEM: Ambulatory Care Learning Education Environment Measure) و برای آنالیز داده‌ها از نرم افزار SPSS نسخه 21 استفاده شد.
یافته‌ها: در این پژوهش یکصد نفر شرکت کننده در زمان مطالعه بودند که، تعداد 34 نفر استاد،25 نفر رزیدنت و 41 نفر دانشجوی پزشکی عمومی بود. کیفیت آموزش درمانگاهی از دیدگاه اساتید، با نمره 84/3 ± 21 و با کیفیت متوسط بدست آمد. کیفیت آموزش از نظر رزیدنتها، با نمره 52/24 ± 48/112 و با کیفیت خوب بدست آمد. کیفیت آموزش از نظر دانشجویان پزشکی عمومی، با نمره 06/23 ± 85/111 و با کیفیت متوسط ارزیابی شد.
نتیجه‌گیری: برای کیفیت بخشی بیشتر به آموزش درمانگاهی فراهم کردن شرایط کامل از جمله مدیریت تعداد بیماران، دسترسی آسان به منابع علمی و سوابق پزشکی بیماران مورد تاکید است.
واژه‌های کلیدی: آموزش درمانگاهی، کیفیت، آموزش پزشکی
متن کامل [PDF 871 kb]   (2280 دریافت)    
نوع مطالعه : توصيفی و نظرسنجی | موضوع مقاله: پ‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
دریافت: 1396/11/4 | پذیرش: 1397/3/7 | انتشار: 1397/5/12


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 3 - ( مرداد و شهریور 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها