:: دوره 11، شماره 6 - ( 12-1397 ) ::
جلد 11 شماره 6 صفحات 138-129 برگشت به فهرست نسخه ها
ارائه مدلی جهت توانمندسازی دانشجویان علوم پزشکی با رویکرد استقرار دانشگاه ارزش آفرین
حسن حسینی 1، سمانه کمالی مقدم2 ، آزین هرندی3
1- دانشگاه پیام نور، تهران، ایران ، ri.hosseini@yahoo.com
2- پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
3- دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده:   (5043 مشاهده)
مقدمه: علیرغم وجود مدل‌های متنوع توانمندسازی، هنوز مدل مناسبی برای دانشجویان علوم پزشکی ارائه نشده است. بدین لحاظ هدف این مقاله ارائه مدلی جهت توانمندسازی دانشجویان علوم پزشکی با رویکرد دانشگاه ارزش آفرین بوده است.
روش کار: برای انجام این تحقیق علاوه بر مطالعه کتابخانه‌ای، از تکنیک دلفی فازی جهت پالایش عوامل و مؤلفه‌ها بهره گرفته شده است. سپس مدل مفهومی طراحی شده، به وسیله پرسشنامه‌ای 66 گویه ای و در بین 384 نفر از دانشجویان علوم پزشکی دانشگاه‌های استان کرمان و به صورت تصادفی ساده مورد سنجش قرار گرفت. داده‌های جمع آوری شده با استفاده از روش معادلات ساختاری و نرم افزار smart PLS مورد آزمون قرار گرفت.
یافته‌ها: مدل توانمندسازی دانشجویان علوم پزشکی و با رویکرد دانشگاه کارآفرین و ارزش آفرین طراحی و آزمون شد و با توجه به مقدار 696/0 = GOF، برازش بسیار مناسب مدل تأیید شد.
نتیجه‌گیری: مدل برازش شده نشان داد که بیشترین تأثیر در بین عوامل مطروحه را عوامل محیطی زمینه‌ای با ضریب تأثیر 522/0 بر توانمند سازی دانشجویان و به صورت غیر مستقیم دارد.
واژه‌های کلیدی: توانمند سازی، علوم پزشکی، دانشجو، دانشگاه ارزش آفرین
متن کامل [PDF 1540 kb]   (2592 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: تعامل دانشجویان با آموزش
دریافت: 1397/7/28 | پذیرش: 1397/9/24 | انتشار: 1397/12/12



XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 6 - ( 12-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها