1- دانشگاه پیام نور، تهران، ایران ، ri.hosseini@yahoo.com 2- پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران 3- دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده: (5043 مشاهده)
مقدمه:علیرغم وجود مدلهای متنوع توانمندسازی، هنوز مدل مناسبی برای دانشجویان علوم پزشکی ارائه نشده است. بدین لحاظ هدف این مقاله ارائه مدلی جهت توانمندسازی دانشجویان علوم پزشکی با رویکرد دانشگاه ارزش آفرین بوده است. روش کار:برای انجام این تحقیق علاوه بر مطالعه کتابخانهای، از تکنیک دلفی فازی جهت پالایش عوامل و مؤلفهها بهره گرفته شده است. سپس مدل مفهومی طراحی شده، به وسیله پرسشنامهای 66 گویه ای و در بین 384 نفر از دانشجویان علوم پزشکی دانشگاههای استان کرمان و به صورت تصادفی ساده مورد سنجش قرار گرفت. دادههای جمع آوری شده با استفاده از روش معادلات ساختاری و نرم افزار smart PLS مورد آزمون قرار گرفت. یافتهها:مدل توانمندسازی دانشجویان علوم پزشکی و با رویکرد دانشگاه کارآفرین و ارزش آفرین طراحی و آزمون شد و با توجه به مقدار 696/0 = GOF، برازش بسیار مناسب مدل تأیید شد. نتیجهگیری: مدل برازش شده نشان داد که بیشترین تأثیر در بین عوامل مطروحه را عوامل محیطی – زمینهای با ضریب تأثیر 522/0 بر توانمند سازی دانشجویان و به صورت غیر مستقیم دارد.