1- گروه روانشناسی تربیتی ، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شیراز ،شیراز ، ایران. ، samira_firoozbakht@yahoo.com 2- گروه روانشناسی تربیتی، استاد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگااه شیراز ، شیراز ، ایران. 3- گروه روانشناسی تربیتی، دانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه شیراز، شیراز ، ایران.
چکیده: (4324 مشاهده)
مقدمه:خشم، هیجانی است که به دلیل اثرات اجتماعی آن و نیز نقش آن در بیماری های قلبی عروقی همواره مورد توجه است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی بسته آموزشی رشد عزت نفس بهینه بر خشم و نشخوار خشم بود. این بسته آموزشی بر اساس نظریه کرنیس و با استفاده از تکنیک های ذهن آگاهی طراحی شد.
روش: این پژوهش از نوع آزمایشی بر اساس طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش، دانشجویان دانشگاه شیراز، شیوه نمونه گیری به صورت هدفمند و شرکت کنندگان شامل 50 نفر از دانشجویانی بود که برای همکاری در پژوهش اعلام آمادگی کرده بودند که به تصادف در دو گروه 25 نفره (گروه کنترل و گروه آزمایشی) قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده، پرسشنامه های نشخوار خشم ARS و سیاهه چندبعدی خشمMAI بودند که در مراحل پیش آزمون و پس آزمون توسط شرکت کنندگان تکمیل گردیدند. گروه آزمایشی به مدت 8 جلسه تحت آموزش قرار گرفتند. گروه کنترل، آموزشی دریافت نکردند.
یافته ها: تحلیل کواریانس چندمتغیره نشان داد پس از اجرای بسته آموزشی، تفاوت معناداری در ابعاد نشخوار خشم شامل افکار خشمناک پس از رویداد، افکار انتقام، خاطرات خشم برانگیز و درک علت ها و نیز ابعاد خشم شامل برانگیختگی خشم، موقعیت های خشم برانگیز و خشم درونی شده در گروه آزمایشی نسبت به گروه کنترل ایجاد شد.. نتیجه گیری: این بسته آموزشی می تواند با ایجاد آگاهی نسبت به خویشتن، رشد پردازش شناختی بدون سوگیری، شکل دهی رفتار برخاسته از ارزش های فرد و کمک به برقراری رابطه ای اصیل ، فرد را در جهت اصالت خویشتن سوق دهد که پیامد آن دستیابی به عزت نفس ایمن و نهایتاً، کاهش خشم و نشخوار خشم است.
Firoozbakht S, Jowkar B, Fouladchang M, Hoseinchari M, Fazilatpoor M. Developing an Instructional Package of Optimal Self-esteem Based on Mindfulness and its Effectiveness on Reducing Anger and Anger Rumination. Educ Strategy Med Sci 2019; 12 (5) :99-110 URL: http://edcbmj.ir/article-1-2062-fa.html
فیروزبخت سمیرا، جوکار بهرام، فولادچنگ محبوبه، حسین چاری مسعود، فضیلت پور مسعود. طراحی بسته آموزشی رشد عزت نفس بهینه مبتنی بر ذهن آگاهی و تاثیر آن برکاهش خشم و نشخوار خشم. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1398; 12 (5) :99-110