1- گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی (ره) ، afsaneerfani@gmail.com 2- دانشگاه علوم پزشکی ایران
چکیده: (2365 مشاهده)
مقدمه: سازمان یادگیرنده یکی از مفاهیم جدید، برای مدیریت سازمانها، به منظور همسویی با تغییرات پیرامونی ناشی از جهانی شدن اقتصاد و پیچیدگیهای مربوط به آن، در محیط پرتلاطم و متغیر امروزی است.هدف پژوهش حاضر، ارزیابی دانشگاه علوم پزشکی ایران از نظر انطباق با ویژگیهای سازمان یادگیرنده، با استفاده از الگوی شش عاملی INVEST میباشد. روش ها: نوع تحقیق غیرآزمایشی- توصیفی است. جامعه آماری این پژوهش، اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران، به تعداد 2110 نفر در سال 98-1397، میباشند که با استفاده از جدول مورگان و روش نمونهگیری تصادفی- طبقهای، حجم نمونه نهایی معادل 325 نفر تعیین شده است. درضمن دادهها با استفاده از پرسشنامهی INVEST گردآوری شده ه و با استفاده از نرم افزار SPSS22 و LISREL10 و در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی، تجزیه و تحلیل گردیده است. یافته ها: نتایج حاصل از پژوهش حاکی از آن است که این دانشگاه از نظردارا بودن ویژگیهای سازمان یادگیرنده در حد متوسط و بالاتر قرار دارد و میانگین تجربی و نظری مؤلفههای فراگیران باانگیزه، فرهنگ پرورشدهنده، یادگیری افزایشیافته، مدیریتحمایتی و دورنمایی برای یادگیری با P<0.05 تفاوت معنادار وجود داشته در حالیکه بین میانگین تجربی و نظری متغیر ساختارهای قابلتغییر، تفاوت معناداری مشاهده نشده است. نتیجه گیری: با توجه یافته های پژوهش، نیروی محرکه در تبدیل دانشگاه علوم پزشکی ایران، به سازمان یادگیرنده، فراهم است و تلاش و حمایت مضاعف مدیران، در بهبود و ارتقاء مؤلفه فوق، به منظور تحقق سازمان یادگیرنده واقعی، پیشنهاد میگردد.
Erfani Khanghahi M, Bagheri S. Evaluation of learning organization dimensions based on six-factor model at Iran University of Medical Sciences. Educ Strategy Med Sci 2020; 13 (5) :490-496 URL: http://edcbmj.ir/article-1-2455-fa.html
عرفانی خانقاهی معصومه، باقری سعید. ارزیابی ابعاد سازمان یادگیرنده بر اساس مدل شش عاملی در دانشگاه علوم پزشکی ایران. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1399; 13 (5) :490-496