پیشبینی پیوند با مدرسه بر اساس خوشبینی تحصیلی و طرحوارههای هیجانی
|
علیرضا مرآتی 1، عزت اله قدمپور2 ، حسنعلی ویسکرمی2 |
1- دانشگاه پیام نور ، alirezamerati60@yahoo.com 2- دانشگاه لرستان |
|
چکیده: (2801 مشاهده) |
چکیده
مقدمه: رابطه دانشآموزان با مدرسه یکی از مهمترین ابعاد تحصیلی است، متغیرهای متعددی میتوانند در این ارتباط دخیل باشند و آن را تحت تاثیر قرار دهند. در همین راستا پژوهش حاضر با هدف پیشبینی پیوند با مدرسه بر اساس خوشبینی تحصیلی و طرحوارههای هیجانی صورت گرفت.
روش: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود و جامعه آماری آن عبارت بودند از کلیه دانشآموزان مقطع دوم متوسطه شهر کنگاور در سال تحصیلی 99-1398. تعداد 200 نفر با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری، پرسشنامههای پیوند با مدرسه رضایی شریف و همکاران(1390)، پرسشنامه خوش بینیتحصیلی شیرر و کارور و پرسشنامه طرحوارههای هیجانی لیهی بود. دادههای بدست آمده با استفاده ازspss نسخه 23 با روش ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون مورد تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نتایج حاکی از آن بود که بین خوشبینی و طرحوارههای هیجانی با پیوند با مدرسه دانشآموزان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین 52 درصد از کل واریانس پیوند با مدرسه دانشآموزان بر اساس خوشبینی و طرحوارههای هیجانی قابل پیشبینی میباشد.
نتیجهگیری: بر همین مبنا میتوان متغیرهای پیشبین را از مولفههای مهم و کلیدی در رابطه و پیوند دانشآموزان با مدرسه به شمار آورد و آگاهی والدین و همچنین معلمان از این مهم میتواند به تعمیق و تقویت پیوند با مدرسه دانشآموزان منجر شود. |
|
واژههای کلیدی: کلید واژهها: خوشبینی، طرحواره، هیجان، مدرسه، دانشآموز |
|
متن کامل [PDF 948 kb]
(711 دریافت)
|
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل |
موضوع مقاله:
تعامل دانشجویان با آموزش دریافت: 1399/1/21 | پذیرش: 1400/2/2 | انتشار: 1401/1/10
|
|
|
|