[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 6، شماره 3 - ( پاییز 1392 ) ::
جلد 6 شماره 3 صفحات 151-147 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر اجرای مدل مدیریت دانش نوناکا و تاکوچی بر فرآیند یاددهی/یادگیری درس روان‌شناسی
سمیه نصیرزاده
گروه علوم تربیتی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران ، nasirzadesomaye@yahoo.com
چکیده:   (17142 مشاهده)

 اهداف: امروزه به‌کارگیری گسترده تکنولوژی‌های نو و در نتیجه نیاز به آموزش و هزینه بیشتر، مراکز آموزشی و اقتصادی را بر آن داشته تا به استفاده از راهکارهای نوین آموزشی روی آورند. یکی از این راهکارها، آموزش الکترونیکی است. مدیریت دانش درصدد افزایش ظرفیت پردازش داده و اطلاعات با کمک نوآوری و خلاقیت انسانی است. این مقاله با هدف بررسی تاثیر پیاده‌سازی مدل مدیریت دانش نوناکا و تاکوچی بر فرآیند یاددهی/یادگیری دانشجویان در درس روان‌شناسی انجام شد.

 روش‌ها: این پژوهش نیمه‌آزمایشی در نیمسال اول تحصیلی 91-1390 در دانشجویان دانشکده روان‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی انجام شد و 36 نفر با روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها آزمون پیشرفت تحصیلی محقق‌ساخته و پرسش‌نامه محقق‌ساخته برای بررسی انگیزه پیشرفت تحصیلی دانشجویان بود. نتایج پژوهش با استفاده از آزمون T مستقل و در قالب نرم‌افزار SPSS 18 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

 یافته‌ها: نمره پیش‌آزمون دو گروه اختلاف معنی‌داری نداشت و نمره پس‌آزمون گروه آزمایش به‌طور معنی‌داری نسبت به گروه کنترل بالاتر بود. بین میانگین نمرات دو گروه آزمایش (89/20 ± 77/195) و کنترل (78/19±33/182) در انگیزه پیشرفت تحصیلی تفاوت معنی‌داری مشاهده شد (04/0=p).

 نتیجه‌گیری: آموزش الکترونیک مبتنی بر مدل مدیریت دانش نوناکا و تاکوچی بر انگیزه پیشرفت تحصیلی دانشجویان موثر است.

متن کامل [PDF 509 kb]   (5306 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: نظریه­‌های یادگیری و آموزش در علوم پزشکی
دریافت: 1391/8/22 | پذیرش: 1392/6/17 | انتشار: 1392/6/17
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nasirzade S.. Effect of Nonaka & Takeuchi Knowledge Management Model Implementation on Teaching/Learning Process in Psychology Course. Educ Strategy Med Sci 2013; 6 (3) :147-151
URL: http://edcbmj.ir/article-1-324-fa.html

نصیرزاده سمیه. تاثیر اجرای مدل مدیریت دانش نوناکا و تاکوچی بر فرآیند یاددهی/یادگیری درس روان‌شناسی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1392; 6 (3) :147-151

URL: http://edcbmj.ir/article-1-324-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 3 - ( پاییز 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4710