گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران ، nasirzadesomaye@yahoo.com
چکیده: (17142 مشاهده)
اهداف: امروزه بهکارگیری گسترده تکنولوژیهای نو و در نتیجه نیاز به آموزش و هزینه بیشتر، مراکز آموزشی و اقتصادی را بر آن داشته تا به استفاده از راهکارهای نوین آموزشی روی آورند. یکی از این راهکارها، آموزش الکترونیکی است. مدیریت دانش درصدد افزایش ظرفیت پردازش داده و اطلاعات با کمک نوآوری و خلاقیت انسانی است. این مقاله با هدف بررسی تاثیر پیادهسازی مدل مدیریت دانش نوناکا و تاکوچی بر فرآیند یاددهی/یادگیری دانشجویان در درس روانشناسی انجام شد.
روشها: این پژوهش نیمهآزمایشی در نیمسال اول تحصیلی 91-1390 در دانشجویان دانشکده روانشناسی دانشگاه علامه طباطبایی انجام شد و 36 نفر با روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها آزمون پیشرفت تحصیلی محققساخته و پرسشنامه محققساخته برای بررسی انگیزه پیشرفت تحصیلی دانشجویان بود. نتایج پژوهش با استفاده از آزمون T مستقل و در قالب نرمافزار SPSS 18 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نمره پیشآزمون دو گروه اختلاف معنیداری نداشت و نمره پسآزمون گروه آزمایش بهطور معنیداری نسبت به گروه کنترل بالاتر بود. بین میانگین نمرات دو گروه آزمایش (89/20 ± 77/195) و کنترل (78/19±33/182) در انگیزه پیشرفت تحصیلی تفاوت معنیداری مشاهده شد (04/0=p).
نتیجهگیری: آموزش الکترونیک مبتنی بر مدل مدیریت دانش نوناکا و تاکوچی بر انگیزه پیشرفت تحصیلی دانشجویان موثر است.
Nasirzade S.. Effect of Nonaka & Takeuchi Knowledge Management Model Implementation on Teaching/Learning Process in Psychology Course. Educ Strategy Med Sci 2013; 6 (3) :147-151 URL: http://edcbmj.ir/article-1-324-fa.html
نصیرزاده سمیه. تاثیر اجرای مدل مدیریت دانش نوناکا و تاکوچی بر فرآیند یاددهی/یادگیری درس روانشناسی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1392; 6 (3) :147-151