:: دوره 2، شماره 4 - ( زمستان 1388 ) ::
جلد 2 شماره 4 صفحات 145-143 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر آزمون گروهی بر ماندگاری اطلاعات
شقایق حق جوی جوانمرد 1، اطهر امید
1- ، shaghayeghhaghjoo@yahoo.com
چکیده:   (18888 مشاهده)

  اهداف. طراحی فعالیت­های گروهی نقش مهمی در آموزش پزشکان و آمادگی برای ایفای نقش حرفه­ای­شان در آینده دارد. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر آزمون گروهی در ماندگاری اطلاعات در دانشجویان پزشکی انجام شد.

  روش­ها. در مطالعه­ای توصیفی- مقطعی، دانشجویان پزشکی کلاس فیزیولوژی مقطع علوم پایه به دو گروه A (16 n= ) و B (24 n= ) تقسیم شدند. در ابتدا، برای هر دو گروه آزمون به­­شکل انفرادی برگزار شد و سپس بلافاصله پس از پایان آزمون، دانشجویان گروه B به گروه­های 3-2نفری تقسیم شدند و به همان سئوالات به­شکل گروهی پاسخ دادند. هر دو گروه به شکل انفرادی در آزمون مجددی که یک ماه بعد با سئوالات تصادفی از آزمون 1 برگزار شد، شرکت کردند. آنالیز اطلاعات با آزمون T زوجی انجام شد.

  یافته­ها. میزان ماندگاری محتویات دوره در دانشجویان گروه A معادل 63/0 ± 86/13 و به­طور معنی­داری (03/0>p) پایین­تر از گروه B معادل 31/0 ± 02/15 بود. همچنین، میانگین نمرات پاسخ­دهی انفرادی دانشجویان گروه B در آزمون اولیه (45/0 ± 67/15) و میانگین نمرات پاسخ­دهی گروهی همان دانشجویان به سئوالات (44/0 ± 1/16) بود. عملکرد دانشجویان وقتی به شکل گروهی به سئوالات پاسخ دادند، به­طور معنی­داری بالاتر بود.

  نتیجه­گیری. می­توان از آزمون­ها علاوه بر استفاده به­عنوان وسیله ارزیابی دانشجویان، برای کمک به یادگیری دانشجو و آموزش کار گروهی بهره بُرد.

واژه‌های کلیدی: آزمون گروهی، ماندگاری اطلاعات، دانشجویان پزشکی، ارزیابی
متن کامل [PDF 212 kb]   (3780 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1388/11/12 | انتشار: 1388/10/25


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 2، شماره 4 - ( زمستان 1388 ) برگشت به فهرست نسخه ها