[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 9، شماره 4 - ( مهر - آبان 1395 ) ::
جلد 9 شماره 4 صفحات 294-285 برگشت به فهرست نسخه ها
تدوین راهکارهای پیشنهادی جهت اجرای استراتژی ادغام در برنامه درسی کارشناسی پرستاری ایران
فاطمه خراشادی زاده1، حسین کریمی مونقی2
1- گروه پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی، دانشکده پرستاری ، بجنورد، ایران
2- مرکز تحقیقات مراقبت مبتنی بر شواهد ، گروه داخلی و جراحی دانشکده پرستاری و مامایی ، گروه آموزش پزشکی دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، مشهد، ایران ، karimih@mums.ac.ir
چکیده:   (6835 مشاهده)

زمینه و اهداف: : ادغام برنامه‌ی درسی به‌عنوان استراتژی مهم آموزشی در آموزش علوم  پزشکی، اخیراً بسیار موردتوجه دانشکده‌های پرستاری جهان قرارگرفته است. هدف از انجام این مطالعه، تعیین نحوه پیاده‌سازی استراتژی ادغام در برنامه درسی لیسانس پرستاری آمریکا، کانادا و استرالیا و ارائه راهکارهای پیشنهادی برای عملیاتی کردن آن در برنامه درسی کارشناسی پرستاری ایران می‌باشد.

روش بررسی: این مطالعه تطبیقی در سال 1392 به کمک الگوی بردی دارای مراحل توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه می‌باشد. مجموعاً 10 دانشکده برتر از سه کشور آمریکا، استرالیا و کانادا به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند. معیار ورود به مطالعه، اجرای استراتژی ادغام در برنامه درسی کارشناسی پرستاری بود. ابزار جمع‌آوری داده‌ها، 5 مرحله اجرای استراتژی ادغام بر اساس چک‌لیست 29 سؤالی طراحی‌شده در مطالعه چنگیز و همکاران بود. اعتبار اسناد و مدارک جمع‌آوری‌شده از طریق نقد درونی و نقد بیرونی بررسی شد. تجزیه‌وتحلیل داده‌ها نیز بر اساس الگوی بردی انجام شد.

یافته‌ها: بر اساس نحوه پیاده‌سازی استراتژی ادغام، راهکارهای مناسب برای پیاده‌سازی استراتژی ادغام در برنامه درسی پرستاری ایران به‌صورت ادغام افقی- ادغام عمودی- ادغام از طریق مدل تدریس مشارکتی و یک نوع منحصربه‌فرد ادغام از طریق وجود هسته اصلی در تمامی دانشکده‌ها و در سطح دانشگاه می‌باشد.

نتیجه‌گیری: استفاده از تجربیات موفق دانشکده‌های برتر پرستاری دنیا در پیاده‌سازی استراتژی ادغام در برنامه درسی لیسانس پرستاری، می‌تواند سبب ارتقای برنامه درسی کارشناسی پرستاری در ایران گردد.

واژه‌های کلیدی: واژه های کلیدی: برنامه درسی پرستاری، استراتژی ادغام، الگوی بردی.
متن کامل [PDF 805 kb]   (3331 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: رویکردهای جدید در طراحی برنامه درسی
دریافت: 1395/5/7 | پذیرش: 1395/10/10 | انتشار: 1395/10/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Develop proposed strategies to implement integration strategy in nursing curriculum in Iran. Educ Strategy Med Sci 2016; 9 (4) :285-294
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1035-fa.html

خراشادی زاده فاطمه، کریمی مونقی حسین. تدوین راهکارهای پیشنهادی جهت اجرای استراتژی ادغام در برنامه درسی کارشناسی پرستاری ایران. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1395; 9 (4) :285-294

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1035-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 9، شماره 4 - ( مهر - آبان 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645