1- گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران 2- گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران ، : aghamohammadian@ferdowsi.um.ac.ir 3- دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی،مشهد، ایران
چکیده: (5316 مشاهده)
اهداف: هدف پژوهش حاضر اعتباریابی و رواسازی یک پرسشنامه جهت اندازگیری فراشناخت، مبتنی بر نظریات موجود است. روشها: جامعه موردمطالعه دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد بودند. تعداد نمونه که بهصورت در دسترس انتخابشده بودند شامل 344 نفر است. برای رواسازی پرسشنامه از روایی صوری محتوایی (نظرات متخصصین) و سازه (تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی) و پایایی از روش آلفای کرونباخ استفاده شد.
یافتهها: در نتایج تحلیل عاملی سه عامل (آگاهی شناختی-هیجانی، عدم ابهام شناختی-هیجانی و راهبرد) شناسایی شد. همچنین با توجه به ضرایب آلفای کرونباخ میتوان پرسشنامه ساخته شده را دارای پایایی مطلوبی قلمداد کرد. همبستگی بالا بین خردهمقیاسها با نمرهٔ کل مقیاس نشان میدهد که همهٔ آنها بر رویهم حوزه رفتاری واحدی به نام فراشناخت را اندازه میگیرند.
نتیجه گیری: یافتههای این مطالعه نشان میدهد میتوان مبتنی بر نظریات مختلف درباره فراشناخت یک پرسشنامه حامعتر درباره فراشناخت اعتباریابی رو رواسازی کرد که هم بتواند بعد شناحتی و هم بعد هیجانی فراشناخت را ارزیابی نماید.
parviz K, Aghamohamadian-Sharbaf H, Ghanbari-hashemabadi B, Dehghani M. Construction and Validation of Metacognition Questionnaire. Educ Strategy Med Sci 2017; 10 (3) :165-171 URL: http://edcbmj.ir/article-1-1077-fa.html
پرویز کورش، آقامحمدیان شعرباف حمیدرضا، قنبری هاشم آبادی بهرامعلی، دهقانی محمود. ساخت و رواسازی پرسشنامه فراشناخت. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1396; 10 (3) :165-171