1- گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنرکرمان ، کرمان، ایران ، hasti_javan@yahoo.com 2- گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه شهید باهنرکرمان ، کرمان، ایران
چکیده: (8697 مشاهده)
زمینه و اهداف:دوران جوانی، بهعنوان یکی از مراحل سرنوشتساز فرا روی افراد، با چالشهای فراوانی بهویژه چالشهای مربوط به زندگی تحصیلی روبهرو است. سرزندگی تحصیلی بهعنوان یک توانمندی، میتواند در انطباق با این چالشها و الزامات تحصیلی، نقش ایفا کند. ازاینرو شناسایی متغیرهای پیشبینیکننده سرزندگی تحصیلی بسیار حائز اهمیت است. از عوامل مؤثر بر سرزندگی تحصیلی، میتوان به معنای اشاره کرد. بنابراین، هدف پژوهش حاضر، پیشبینی سرزندگی تحصیلی بر اساس معنای زندگی بود. روش بررسی: در این پژوهش از نوع همبستگی، نمونهای مشتمل بر 343 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمان در سال تحصیلی 96-1395، با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب گردید. آزمودنیها، دو مقیاس سرزندگی تحصیلی و معنای زندگی را تکمیل کردند. سپس دادهها به کمک نرمافزار 21 Spss و با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون، تحلیل واریانس یکطرفه و رگرسیون گامبهگام مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: نتایج نشان داد که بین سن و سرزندگی تحصیلی، رابطه منفی و معناداری وجود دارد (0/01>p)؛ اما میان سن و ابعاد معنای زندگی رابطه معناداری وجود ندارد. همچنین نتایج نمایان ساختند که میانگین نمرات سرزندگی تحصیلی و معنای زندگی دانشجویان رشتههای مختلف، تفاوت معناداری با یکدیگر ندارند. درنهایت یافتههای حاصلشده،حاکی از آن بود که متغیر جستجوی معنا، سرزندگی تحصیلی را بهصورت منفی و معنادار پیشبینی میکند اما وجود معنا، پیش بینیکننده مثبت و معنادار سرزندگی تحصیلی است. نتیجهگیری: با توجه به اینکه معنای زندگی از قدرت پیشبینی کنندگی سرزندگی تحصیلی برخوردار است، ضروری مینماید که برنامههای آموزشی در راستای فراهم آوردن زمینههای پرورش و ارتقای معنای زندگی، جهت بهبود سرزندگی تحصیلی نوجوانان و جوانان گام بردارند.
Soltani Benavandi E, Khezri Moghadam N, Baniasadi H. Investigating in Positive Psychology Variables: Foresight The Academic Buoyancy Based on The Meaning of Life
. Educ Strategy Med Sci 2017; 10 (4) :277-287 URL: http://edcbmj.ir/article-1-1139-fa.html
سلطانی بناوندی الهام، خضری مقدم نوشیروان، بنیاسدی حسن. کنکاش در سازههای روانشناسی مثبتنگر: پیشبینی سرزندگی تحصیلی بر اساس معنای زندگی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1396; 10 (4) :277-287