1- گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه سلمان فارسی کازرون، کازرون، ایران 2- گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، اراک، ایران ، z-pirani@iau-arak.ac.ir 3- گروه مشاوره و راهنمایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک. اراک. ایران
چکیده: (9268 مشاهده)
زمینه و هدف: با توجه به نقش مهم متغیرهای روانشناختی بر ابعاد مختلف سلامت و عملکرد تحصیلی دانشجویان، هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه کمالگرایی مثبت و منفی با بهزیستی هیجانی و اشتیاق تحصیلی دانشجویان پرستاری بود. روش بررسی : طرح پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. جامعهٔ آماری پژوهش حاضر کلیه دانشجویان پرستاری شهر اراک بودند. نمونه پژوهش شامل ۳۶۵ نفر از دانشجویان پرستاری شهر اراک بود که به روش نمونه گیری در دسترس از دانشکدههای پرستاری انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه کمالگرایی مثبت و منفی Terry-short و همکاران، مقیاس بهزیستی هیجانی Keyes و Magyar-Moe و پرسشنامه اشتیاق تحصیلی Fredricks و همکاران استفاده شد. برای تحلیل دادهها از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی چند متغیره به روش ورود استفاده شد. یافتهها: نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین کمالگرایی مثبت با بهزیستی هیجانی و اشتیاق تحصیلی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد (۰/۰۱> P). همچنین بین کمالگرایی منفی با بهزیستی هیجانی و اشتیاق تحصیلی همبستگی منفی و در سطحی معناداری وجود دارد (۰/۰۱> P). با توجه به ۲R تعدیل یافته، کمالگرایی مثبت و منفی قادر به تبیین ۳۲ ٪ از واریانس اشتیاق تحصیلی و ۱۲ ٪ از واریانس بهزیستی هیجانی دانشجویان پرستاری است. نتیجهگیری: با توجه به یافتههای تحقیق حاضر، میتوان گفت که کمالگرایی نقش مهمی در عملکرد تحصیلی و بهزیستی دانشجویان ایفا میکند و نیازمند توجه هر چه بیشتر مسئولان آموزشی به اهمیت مباحث و مداخلات روانشناختی و مشاورهای در بهبود عملکرد و ارتقا سلامت دانشجویان میباشد.
Abbasi M, Pirani Z, Salehi E. Investigate The Relationship Between Positive and Negative Perfectionism With Emotional Well-being and Academic Engagement in Nurse’s Students. Educ Strategy Med Sci 2017; 10 (6) :447-454 URL: http://edcbmj.ir/article-1-1189-fa.html
عباسی مسلم، پیرانی ذبیح، صالحی الهه. بررسی رابطه کمالگرایی مثبت و منفی با بهزیستی هیجانی و اشتیاق تحصیلی دانشجویان پرستاری. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1396; 10 (6) :447-454