نگاهی جدید به برنامه درسی بر اساس انسان شناسی اسلامی
|
غلامرضا ویسی1، کورش فتحی واجارگاه |
|
|
چکیده: (26521 مشاهده) |
برنامه درسی به عنوان مهمترین عامل رشد و پویایی جوامع بشری
همواره با رویکردهای متفاوتی مورد توجه اندیشمندان و صاحب نظران علوم تربیتی بوده
است . اکنون به دنبال این سؤال که دیدگاه اسلام درباره برنامه درسی چیست ؟ و مبانی
آن کدام است ؟ پژوهشی هرچند مختصر باتوجه به محدودیت های موجود انجام شده است که
امیدواریم نقطه آغازینی باشد برای تدوین و ارائه برنامه درسی اسلامیکهبه
واقع می توان گفت جای آن در مجامع علمی و آکادامیک خالی است.
در این تحقیق با روش تحلیل محتوا و
با استفاده از منابع اسلامی (قرآن و روایات) برآن شدیم با رویکرد جدیدی در برنامه
درسی مطالبیپیرامون انسان شناسی اسلامی و
برنامه درسی تهیه و ارائه نماییم. به همین دلیل در پاسخ به این سؤال پژوهش که: مبانی
نظری و انسان شناسی برنامه ی درسی اسلامی چیست؟ پس از طرح رویکردهای مختلف
برنامه درسی ، مفاهیم اساسی تحقیق را مانند : اسلام ، منابع معتبر اسلام (قرآن ،
حدیث وسنّت) به طور مختصر تعریف کرده سپس نگاه اسلام را نسبت به انسان به عنوان
مبانی نظری برنامه درسی مطرح کردهایم . ودرپایان ویژگی های انسان از دیدگاه قرآن
نیز تحت عنوان ویژگیهای فطری وبعد ملکوتی و ویژگیهای اساسی طبیعی وبعد مادی او
ارائه شده است.
|
|
واژههای کلیدی: برنامه درسی، انسانشناسی، اسلام |
|
متن کامل [PDF 162 kb]
(6453 دریافت)
|
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل |
موضوع مقاله:
سلامت دریافت: 1387/12/23 | انتشار: 1387/10/26
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|