[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 4، شماره 1 - ( بهار 1390 ) ::
جلد 4 شماره 1 صفحات 37-31 برگشت به فهرست نسخه ها
نیازهای آموزشی دانش آموختگان مامایی شاغل در مراکز بهداشتی و درمانی
منیژه سرشتی 1، شایسته بنائیان ، معصومه دل آرام ، افسانه کاظمیان ، فرانک صفدری ، زری شماعی
1- ، M_sereshti@skums.ac.ir
چکیده:   (18110 مشاهده)

    اهداف: تعیین نیازهای آموزشی، اولین گام برنامه‌ریزی آموزشی و نخستین عامل ایجاد تضمین کیفیت و اثربخشی کارکرد آموزش است. برخورداری ماماها از دانش لازم و کافی و افزایش توانایی آنان در تصمیم‌گیری‌ها منجر به بهبود عملکرد آنان خواهد شد. این مطالعه با هدف تعیین نیازهای آموزشی دانش‌آموختگان مامایی شاغل در مراکز بهداشتی و درمانی استان چهارمحال و بختیاری انجام شد.

  روش­ها: این پژوهش توصیفی- تحلیلی در سال 1388 روی 280 ماما و 50 نفر مسئول شاغل در مراکز بهداشتی و درمانی استان چهارمحال و بختیاری که با روش سرشماری انتخاب شدند، انجام شد. داده­ها با استفاده از پرسش­نامه محقق­ساخته شامل سه بخش اطلاعات فردی، نیازهای آموزشی حیطه­های تخصصی و غیرتخصصی و اولویت آموزشی جمع­آوری و سپس با نرم‌افزار SPSS 15 و آزمون­های آماری توصیفی و آزمون T دانشجویی، مجذورکای و آنالیز واریانس یک­طرفه تحلیل شد.

  یافته­ها: تفاوت آماری معنی‌داری بین میانگین نمرات نیازهای آموزشی از دیدگاه مسئولان و ماماها در حیطه‌های تخصصی و غیرتخصصی وجود نداشت

(0/05 >p ). بین میانگین نمرات نیازهای آموزشی در حیطه ‌های بارداری و زایمان (002/0= p )، بهداشت مادر و کودک (038/0= p ) و نوزادان (025/0= p ) با محل کار تفاوت معنی­داری وجود داشت. همچنین بین میانگین نمرات نیازهای آموزشی در حیطه غیرتخصصی با مدرک تحصیلی، اختلاف معنی‌دار بود (025/0= p ) .

  نتیجه­گیری: برگزاری دوره‌های آموزشی در خصوص زبان انگلیسی، کاربرد تکنولوژی اطلاعات در مامایی (IT) ، احیا، روش تحقیق، احکام شرعی و قانونی، خونریزی‌های غیرطبیعی رحمی، اختلالات فشار خون در بارداری، دارودرمانی در نوزادان و عفونت‌های شایع زنان به‌عنوان اولویت‌های آموزش، ضروری به­نظر می­رسد.

واژه‌های کلیدی: کلیدواژه‌ها:ماما، مرکز بهداشتی و درمانی، بیمارستان، نیازهای آموزشی
متن کامل [PDF 288 kb]   (5766 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1389/11/30 | پذیرش: 1390/5/1 | انتشار: 1390/1/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sereshti M., Banaeian Sh., Delaram M., Kazimeian A., Safdari F., Shamaei Z.. Educational needs of midwife alumni work in health care centers. Educ Strategy Med Sci 2011; 4 (1) :31-37
URL: http://edcbmj.ir/article-1-121-fa.html

سرشتی منیژه، بنائیان شایسته، دل آرام معصومه، کاظمیان افسانه، صفدری فرانک، شماعی زری. نیازهای آموزشی دانش آموختگان مامایی شاغل در مراکز بهداشتی و درمانی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1390; 4 (1) :31-37

URL: http://edcbmj.ir/article-1-121-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 4، شماره 1 - ( بهار 1390 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645