1- مرکز تحقیقات طب و دین، دانشگاه علوم پزشکی بقیها...(عج)، تهران، ایران 2- دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه خوارزمی (تربیت معلم)، تهران، ایران ، reza_mohtashami1979@yahoo.com
چکیده: (18066 مشاهده)
مقدمه: مشارکت که از آن بهعنوان دخالت در فرآیندهای تصمیمگیری و تصمیمسازی یاد میشود، موجب افزایش بهرهوری در کار و توسعه همهجانبه میشود. مراکز آموزشی نمیتوانند تنها به توانایی، قابلیت و هوش مدیران متکی باشند. همه مدرسان و کارکنان مراکز آموزشی بهطور موثری در برنامههای یادگیری و رضایت فراگیران و فعالیتهای بهبود و ارتقای مستمر کیفیت نقش دارند. در رابطه با گسترش و بهبود یادگیری فراگیر، مرکز آموزشی باید منعکسکننده محیطی باشد که کلیه مدرسان و فراگیران بسیج شوند و هر کس در حوزه فعالیت خود نسبت به بهبود شرح وظایف در جهت تعمیق یادگیری تلاش کند. بنابراین، مدیران باید نگرش خود را نسبت به سازماندهی امور تغییر دهند. این مقاله با هدف توصیف مفاهیم اصلی در رهبری آموزشی، سبکشناسی موقعیتهای مختلف رهبری و شرح ایدههای اصلی در مفهوم رهبری غیرمتمرکز که دارای نقشی موثر در بهبود کیفیت یادگیری فراگیر هستند، انجام شد.
نتیجهگیری: رهبران باید مهارتهای متفاوت رهبری را ترکیب نموده و مرکز آموزشی را در موقعیتهای متفاوت بهنحو موثری هدایت نمایند و با تغییر سیستم آموزشی از مسئولیت انفرادی به جمعی، در مسیر صحیح خویش قرار دهند. تلاش گروهی و رهبری غیرمتمرکز کارآیی بیشتری نسبت به رهبری فردی ایجاد میکند.
Sadeghi Z, Mohtashami R. The role of distributed leadership in learning quality improvement. Educ Strategy Med Sci 2012; 5 (3) :207-214 URL: http://edcbmj.ir/article-1-135-fa.html
صادقی زینب، محتشمی رضا. نقش رهبری غیرمتمرکز در بهبود کیفیت یادگیری. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1391; 5 (3) :207-214