[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 11، شماره 6 - ( 12-1397 ) ::
جلد 11 شماره 6 صفحات 89-82 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه نظام آموزشی و جدیدترین برنامه درسی دوره کارشناسی پرستاری در ایران و تورنتوکانادا: یک مطالعه تطبیقی
علی تاج آبادی1 ، میرحسین آقایی2 ، مصطفی روشن زاده 3
1- مربی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، سبزوار، ایران
2- گروه پرستاری، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
3- گروه پرستاری، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران ، mroshanzadeh62@gmail.com
چکیده:   (4576 مشاهده)
مقدمه: آموزش پرستاری در دهه‌های اخیر با سرعت زیادی درحال گسترش بوده است. در کنار گسترش کمی آموزش، نادیده انگاشتن کیفیت مطالب و کارایی دانش‌آموختگان، نگرانی عمده محسوب می‌شود. باتوجه به اینکه مطالعات اندکی درخصوص مقایسه ساختار آموزشی کارشناسی پرستاری ایران با سایر کشورها انجام شده، این مطالعه با هدف شناسایی و مقایسه برنامه آموزش کارشناسی پرستاری در ایران و تورنتو کانادا انجام شد.
روش کار: این مطالعه توصیفی تطبیقی، سال 1396 انجام گردید. بهمنظور مقایسه عناصر تشکیلدهنده برنامه آموزشی کارشناسی پرستاری ایران و کانادا، با جستجوی اینترنتی، اطلاعات لازم جمع‌آوری و با استفاده از الگوی چهار مرحله‌ای بردی تطبیق برنامه‌ها انجام شد.
یافته‌ها: دوره کارشناسی پرستاری در ایران و تورنتو به‌صورت تمام‌وقت، حضوری و با تأکید بر اصل دانشجو محوری است. از نظر ساختار تفاوت‌های فراوانی دارند، اما به‌طور کل شباهت‌هایی در زمینه اهداف، نقش‌ها و توانمندی‌ها وجود دارد. در دانشکده تورنتو برخی از دروس بصورت آنلاین ارائه می‌گردد ضمن اینکه ارزشیابی دروس عملی به‌روش قبول/رد می‌باشد. تقویت تفکر انتقادی نیز در تورنتو تأکید می‌شود.
نتیجه‌گیری: نقطه عطف برنامه تورنتو، مدت زمان دو ساله (سه ترم) می‌باشد. البته با گذراندن دوره‌هایی (علوم انسانی) دانشجو به درک مناسبی از ماهیت انسان و نوعدوستی رسیده، با علاقه و انگیزه به تحصیل می‌پردازد. در ایران با توجه به نیازهای درحال گسترش این رشته و انتظارات فارغ التحصیلان نیاز به تغییرات اساسی در ساختار، محتوا و تکنیک آموزشی می‌باشد. لذا توصیه می‌شود در کنار تمامی پیشنهادات داده شده از متون مختلف، برنامه کارشناسی پرستاری ایران تحت بازنگری قرار گیرد.
واژه‌های کلیدی: مطالعه تطبیقی، نظام آموزشی، برنامه درسی، کارشناسی پرستاری، تورنتو کانادا
متن کامل [PDF 984 kb]   (1269 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: رویکردهای جدید در طراحی برنامه درسی
دریافت: 1396/10/12 | پذیرش: 1397/8/22 | انتشار: 1397/11/23
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

tajabadi A, Aghaei M, roshanzadeh M. Comparison of the Educational System and the Newest Nursing Graduate Curriculum in Iran and Toronto: A Comparative Study . Educ Strategy Med Sci 2019; 11 (6) :82-89
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1449-fa.html

تاج آبادی علی، آقایی میرحسین، روشن زاده مصطفی. مقایسه نظام آموزشی و جدیدترین برنامه درسی دوره کارشناسی پرستاری در ایران و تورنتوکانادا: یک مطالعه تطبیقی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1397; 11 (6) :82-89

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1449-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 6 - ( 12-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4660