1- مربی، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی سبزوار، سبزوار، ایران 2- گروه پرستاری، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران 3- گروه پرستاری، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران ، mroshanzadeh62@gmail.com
چکیده: (4490 مشاهده)
مقدمه: آموزش پرستاری در دهههای اخیر با سرعت زیادی درحال گسترش بوده است. در کنار گسترش کمی آموزش، نادیده انگاشتن کیفیت مطالب و کارایی دانشآموختگان، نگرانی عمده محسوب میشود. باتوجه به اینکه مطالعات اندکی درخصوص مقایسه ساختار آموزشی کارشناسی پرستاری ایران با سایر کشورها انجام شده، این مطالعه با هدف شناسایی و مقایسه برنامه آموزش کارشناسی پرستاری در ایران و تورنتو کانادا انجام شد. روش کار:این مطالعه توصیفی – تطبیقی، سال 1396 انجام گردید. بهمنظور مقایسه عناصر تشکیلدهنده برنامه آموزشی کارشناسی پرستاری ایران و کانادا، با جستجوی اینترنتی، اطلاعات لازم جمعآوری و با استفاده از الگوی چهار مرحلهای بردی تطبیق برنامهها انجام شد. یافتهها: دوره کارشناسی پرستاری در ایران و تورنتو بهصورت تماموقت، حضوری و با تأکید بر اصل دانشجو محوری است. از نظر ساختار تفاوتهای فراوانی دارند، اما بهطور کل شباهتهایی در زمینه اهداف، نقشها و توانمندیها وجود دارد. در دانشکده تورنتو برخی از دروس بصورت آنلاین ارائه میگردد ضمن اینکه ارزشیابی دروس عملی بهروش قبول/رد میباشد. تقویت تفکر انتقادی نیز در تورنتو تأکید میشود. نتیجهگیری: نقطه عطف برنامه تورنتو، مدت زمان دو ساله (سه ترم) میباشد. البته با گذراندن دورههایی (علوم انسانی) دانشجو به درک مناسبی از ماهیت انسان و نوعدوستی رسیده، با علاقه و انگیزه به تحصیل میپردازد. در ایران با توجه به نیازهای درحال گسترش این رشته و انتظارات فارغ التحصیلان نیاز به تغییرات اساسی در ساختار، محتوا و تکنیک آموزشی میباشد. لذا توصیه میشود در کنار تمامی پیشنهادات داده شده از متون مختلف، برنامه کارشناسی پرستاری ایران تحت بازنگری قرار گیرد.
tajabadi A, Aghaei M, roshanzadeh M.
Comparison of the Educational System and the Newest Nursing Graduate Curriculum in Iran and Toronto: A Comparative Study
. Educ Strategy Med Sci 2019; 11 (6) :82-89 URL: http://edcbmj.ir/article-1-1449-fa.html
تاج آبادی علی، آقایی میرحسین، روشن زاده مصطفی. مقایسه نظام آموزشی و جدیدترین برنامه درسی دوره کارشناسی پرستاری در ایران و تورنتوکانادا: یک مطالعه تطبیقی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1397; 11 (6) :82-89