[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 11، شماره 2 - ( خرداد-تیر 1397 ) ::
جلد 11 شماره 2 صفحات 155-149 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی، خوش‌بینی تحصیلی و اشتیاق تحصیلی در پیش‌بینی سرزندگی تحصیلی دانشجویان پرستاری
عباس صنوبر 1، صادق کثیر2 ، امجد تقوی‌نسب3 ، الهام رئیسی4
1- گروه روانشناسی، دانشگاه قم، قم، ایران ، Senobar.abas@yahoo.com
2- گروه مشاوره، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
3- گروه روانشناسی، واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، بوشهر، ایران
4- گروه روانشناسی، واحد علوم و تحقیقات اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
چکیده:   (4935 مشاهده)
مقدمه: متغیرهای بسیاری در بهبود سرزندگی تحصیلی دانشجویان نقش دارند. بنابراین پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی، خوش‌بینی تحصیلی و اشتیاق تحصیلی در پیش‌بینی سرزندگی تحصیلی دانشجویان پرستاری انجام شد.
روش کار: این مطالعه مقطعی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز در سال تحصیلی 97-1396 بودند که از میان آنها 200 نفر با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. داده‌ها با کمک پرسشنامه‌های راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی Wolters، خوش‌بینی تحصیلی Beard و همکاران، اشتیاق تحصیلی Fredricks و همکاران و سرزندگی تحصیلی حسین‌چاری و دهقانی‌زاده جمع‌آوری و با روش‌های همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با مدل همزمان تحلیل شدند.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد راهبردهای یادگیری شناختی (269/0 = r)، راهبردهای یادگیری فراشناختی (312/0 = r)، خوش‌بینی تحصیلی (375/0 = r) و اشتیاق تحصیلی (438/0 = r) با سرزندگی تحصیلی دانشجویان پرستاری همبستگی مثبت و معنادار داشتند. همچنین متغیرهای راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی، خوش‌بینی تحصیلی و اشتیاق تحصیلی 7/40 درصد از تغییرات سرزندگی تحصیلی دانشجویان پرستاری را پیش‌بینی کردند که در این پیش‌بینی سهم اشتیاق تحصیلی بیشتر از سایر متغیرها بود (01/0 > P).
نتیجه‌گیری: نتایج حاکی از اهمیت متغیرهای راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی، خوش‌بینی تحصیلی و اشتیاق تحصیلی در پیش‌بینی سرزندگی تحصیلی دانشجویان پرستاری می‌باشند. بنابراین برای بهبود سرزندگی تحصیلی دانشجویان پرستاری می‌توان راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی، خوش‌بینی تحصیلی و اشتیاق تحصیلی آنان را افزایش داد.
واژه‌های کلیدی: راهبردهای یادگیری، شناختی و فراشناختی، خوش‌بینی، اشتیاق تحصیلی، سرزندگی، دانشجویان پرستاری
متن کامل [PDF 921 kb]   (1359 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: پ‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
دریافت: 1397/2/20 | پذیرش: 1397/3/12 | انتشار: 1397/5/12
فهرست منابع
1. Zenalipur H, Zarei A, Zandiniya Z. [Academic and General Self-Efficacy and its Relation with Academic Achievement]. J Educ Psychol Stud. 2009;6(9):13-28.
2. Comerford J, Batteson T, Tormey R. Academic Buoyancy in Second Level Schools: Insights from Ireland. J Soc Behav Sci. 2015;197:98-103. [DOI:10.1016/j.sbspro.2015.07.061]
3. Miller S, Connolly P, Maguire LK. Wellbeing, Academic Buoyancy and Educational Achievement in Primary School Students. Int J Educ Res. 2013;62:239-48. [DOI:10.1016/j.ijer.2013.05.004]
4. Freilich R, Shechtman Z. the Contribution of Art Therapy to the Social, Emotional, and Academic Adjustment of Children with Learning Disabilities. Arts Psychother. 2010;37(2):97-105. [DOI:10.1016/j.aip.2010.02.003]
5. Solberg PA, Hopkins WG, Ommundsen Y, Halvari H. Effects of Three Training Types on Vitality among Older Adults: a Self-Determination Theory Perspective. Psychol Sport Exer. 2012;13(4):407-17. [DOI:10.1016/j.psychsport.2012.01.006]
6. van Duijn M, von Rosenstiel I, Schats W, Smallenbroek C, Dahmen R. Vitality and Health: a Lifestyle Programme for Employees. Eur J Integr Med. 2011;3(2):e97-e101. [DOI:10.1016/j.eujim.2011.04.025]
7. Martin AJ, Marsh HW. Academic Buoyancy: towards an Understanding of Students' Everyday Academic Resilience. J Sch Psychol. 2008;46(1):53-83. [DOI:10.1016/j.jsp.2007.01.002] [PMID]
8. Bahrami F, Badri M. [the Relationship Between the Perception Of Learning Environment and Academic Buoyancy through Mediating Cognition, Metacognition, Achievement Motive and Self-Efficacy among Students]. Biq J Cog Strategy Learn. 2018;5(9):189-212.
9. Glogger-Frey I, Ampatziadis Y, Ohst A, Renkl A. Future Teachers' Knowledge about Learning Strategies: Misconcepts and Knowledge-in-Pieces. Think Skill Creat. 2018;28:41-55. [DOI:10.1016/j.tsc.2018.02.001]
10. Taub M, Azevedo R, Bouchet F, Khosravifar B. Can the Use of Cognitive and Metacognitive Self-Regulated Learning Strategies Be Predicted By Learners' Levels of Prior Knowledge in Hypermedia-Learning Environments? Comp Hum Behav. 2014;39:356-67. [DOI:10.1016/j.chb.2014.07.018]
11. Roelle J, Nowitzki C, Berthold K. Do Cognitive and Metacognitive Processes Set the Stage for Each Other? Learn Instr. 2017;50:54-64. [DOI:10.1016/j.learninstruc.2016.11.009]
12. Sadeghi M, Khalili Geshnigani Z. the Role of Self-Directed Learning on Predicting Academic Buoyancy in Students of Lorestan University of Medical Sciences. Res Med Educ. 2016;8(2):9-17. [DOI:10.18869/acadpub.rme.8.2.9]
13. Guglielmino P, Guglielmino L. Culture self-directed learner readiness and perception income in five countries. Adv Manag J. 2006;71(2):27-8.
14. Hoy W, Ross Thomas A. School Characteristics that Make a Difference for the Achievement of All Students. J Educ Admin. 2012;50(1):76-97. [DOI:10.1108/09578231211196078]
15. Eren A. Prospective Teachers' Future Time Perspective and Professional Plans about Teaching: the Mediating Role of Academic Optimism. Teach Teach Educ. 2012;28(1):111-23. [DOI:10.1016/j.tate.2011.09.006]
16. Kulophas D, Ruengtrakul A, Wongwanich S. the Relationships among Authentic Leadership, Teachers' Work Engagement, Academic Optimism and School Size as Moderator: a Conceptual Model. J Soc Behav Sci. 2015;191:2554-8. [DOI:10.1016/j.sbspro.2015.04.298]
17. Chang IH. a Study of the Relationships between Distributed Leadership, Teacher Academic Optimism and Student Achievement in Taiwanese Elementary Schools. School Lead Manag. 2011;31(5):491-515. [DOI:10.1080/13632434.2011.614945]
18. Maktabi G, Faramarzi H, Farzadi F. [Causal Relationship Enabling Structure and School Well-Being with the Mediation of Educational Optimism Components and Academic Vitality Junior High School Students in Ahwaz]. J Mod Psychol Res. 2018;12(3):107-35.
19. van Steenbergen E, van Dongen JM, Wendel-Vos GC, Hildebrandt VH, Strijk JE. Insights into the Concept of Vitality: Associations with Participation and Societal Costs. Eur J Public Health. 2016;26(2):354-9. [DOI:10.1093/eurpub/ckv194] [PMID]
20. Azimi D, Gadimi S, Khazan K, Dargahi S. [the Role of Psychological Capitals and Academic Motivation in Academic Vitality and Decisional Procrastination in Nursing Students]. J Med Educ Dev. 2017;12(3):147-57.
21. Rossi F, Rosli A, Yip N. Academic Engagement as Knowledge Co-Production and Implications for Impact: Evidence from Knowledge Transfer Partnerships. J Bus Res. 2017;80:1-9. [DOI:10.1016/j.jbusres.2017.06.019]
22. Maulana R, Opdenakker M-C, Stroet K, Bosker R. Observed Lesson Structure During the First Year of Secondary Education: Exploration of Change and Link with Academic Engagement. Teach Teach Educ. 2012;28(6):835-50. [DOI:10.1016/j.tate.2012.03.005]
23. Hughes JN, Cao Q. Trajectories of Teacher-Student Warmth and Conflict at the Transition to Middle School: Effects on Academic Engagement and Achievement. J Sch Psychol. 2018;67:148-62. [DOI:10.1016/j.jsp.2017.10.003] [PMID]
24. Merino-Tejedor E, Hontangas PM, Boada-Grau J. Career Adaptability and its Relation to Self-Regulation, Career Construction, and Academic Engagement among Spanish University Students. J Voc Behav. 2016;93:92-102. [DOI:10.1016/j.jvb.2016.01.005]
25. Parker PD, Martin AJ. Coping and Buoyancy in the Workplace: Understanding their Effects on Teachers' Work-Related Well-Being and Engagement. Teach Teach Educ. 2009;25(1):68-75. [DOI:10.1016/j.tate.2008.06.009]
26. Abbasi M, Ayadi N, Shafiee H. [Role of Social Well-Being and Academic Vitality in Predicting the Academic Motivation in Nursing Students]. Educ Strategy Med Sci. 2016;8(6):49-54.
27. Wolters CA. Advancing Achievement Goal Theory: Using Goal Structures and Goal Orientations to Predict Students' Motivation, Cognition, and Achievement. J Educ Psychol. 2004;96(2):236-50. [DOI:10.1037/0022-0663.96.2.236]
28. Vaisi K, Talepasand S. [Relationship between Achievement Goal Orientation, Perceived Classroom Goal Structures, Cognitive and Metacognitive Strategies with Math Achievement]. Biq J Cog Strategy Learn. 2014;1(2):67-81.
29. Beard KS, Hoy WK, Woolfolk Hoy A. Academic Optimism of Individual Teachers: Confirming a New Construct. Teach Teach Educ. 2010;26(5):1136-44. [DOI:10.1016/j.tate.2010.02.003]
30. Amjadzabardast M, Gholami K, Nemati S. [the Impact of Principals' Distributed Leadership Style on School Effectiveness with Indicators of Teachers' Job Motivation and Academic Optimism: a Model]. Res School Virt Learn. 2015;2(7):7-26.
31. Fredricks JA, Blumenfeld PC, Paris AH. School Engagement: Potential of the Concept, State of the Evidence. Rev Educ Res. 2016;74(1):59-109. [DOI:10.3102/00346543074001059]
32. Safari H, Jenaabadi H, Salmabadi M, Abasi A. [Prediction of Academic Aspiration Based on Spiritual Intelligence and Tenacity]. Educ Strategy Med Sci. 2016;8(6):7-12.
33. Dehghani Zadeh M, Hosein Chari M. [Academic Vitality and Perception of Family Communication Model: the Mediator Role of Self-Efficacy]. Stud Learn Instr. 2012;4(2):21-47.
34. Farhadi A, Ghadampour E, Khalili Geshnigani Z. [Predicting Academic Buoyancy Based on Cognitive, Motivational and Behavioral Involvement among Students of Lorestan University of Medical Sciences]. Educ Strategy Med Sci. 2016;9(4):260-5.
35. Soltani Z, Sadegh Mahboob S, Ghsemi Jobaneh R, Yoosefi N. [Role of Psychological Capital in Academic Burnout of Students]. Educ Strategy Med Sci. 2016;9(2):156-62.
36. Hoy WK, Sweetland SR. Designing Better Schools: the Meaning and Measure of Enabling School Structures. Educ Admin Quar. 2016;37(3):296-321. [DOI:10.1177/00131610121969334]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Senobar A, Kasir S, TaghaviNasab A, Raeisi E. The Role of Cognitive and Metacognitive Learning Strategies, Academic Optimism and Academic Engagement in Predicting Academic Vitality of Nursing Students. Educ Strategy Med Sci 2018; 11 (2) :149-155
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1570-fa.html

صنوبر عباس، کثیر صادق، تقوی‌نسب امجد، رئیسی الهام. نقش راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی، خوش‌بینی تحصیلی و اشتیاق تحصیلی در پیش‌بینی سرزندگی تحصیلی دانشجویان پرستاری. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1397; 11 (2) :149-155

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1570-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 2 - ( خرداد-تیر 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645