1- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران. ، ahmadi@sru.ac.ir 2- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران. 3- گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران ، ایران.
چکیده: (4449 مشاهده)
مقدمه: مطالعات نشان داده است که پیشرفت تحصیلی تنها پیامد هوش فردی یا پیامدهای سختافزاری محیط اجتماعی نیست، بلکه تحت تأثیر جنبه های روانشناختی افراد نیز می باشد، لذا این پژوهش با هدف بررسی نقش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی، درگیری تحصیلی و امید به تحصیل در پیشبینی پیشرفت تحصیلی دانشآموزان شهر کرج انجام گرفت. روش: مطالعه به شیوه توصیفی و از نوع همبستگی در بین 380 نفر از دانش آموزان دختر دوره متوسطه شهر کرج انجام شد. نمونهگیری به شیوهی تصادفی- خوشهای چندمرحلهای انجام شد. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه خودتنظیمی پینتریچ و دی گروت، پرسشنامه درگیری تحصیلی پرسشنامه ریو و تسینگو و پرسشنامه امید تحصیلی سهرابی و سامانی استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات به دست آمده از نرمافزار SPSS-16 و از آزمون های همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به صورت همزمان استفاده شد. یافته ها: یافتهها راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و درگیری تحصیلی (0/23= r)، راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و امید به تحصیل (0/55= r)، درگیری تحصیلی و امید به تحصیل (0/29 =r) نشان داده اند. پیشرفت تحصیلی با ضریب تعیین 0/23= 2R پیش بینی شد. نتیجهگیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد، بین متغیرهای پژوهش رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد و همچنین متغیرهای راهبردهای یادگیری خودتنظیمی، درگیری تحصیلی و امید به تحصیل توانایی پیش بینی پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان را دارند.
ahmadi G, ozayi N, godarzi M. The Role of Self-Regulatory Learning Strategies, Student Conflict and Hope to Student in Student Advancement Forecasting. Educ Strategy Med Sci 2019; 12 (5) :19-28 URL: http://edcbmj.ir/article-1-1713-fa.html
احمدی غلامعلی، اوضاعی نسرین، گودرزی ماندانا. نقش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی، درگیری تحصیلی و امید به تحصیل در پیشبینی پیشرفت تحصیلی دانشآموزان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1398; 12 (5) :19-28