1- گروه علوم تربیتی ، دانشکده علوم انسانی ، دانشگاه آزاد اسلامی ، شهر مرند ، کشور ایران ، dr.ranjdoust@yahoo.com 2- گروه برنامه ریزی درسی ،دانشکده علوم انسانی ، دانشگاه آزاد اسلامی ، شهر مرند ، کشور ایران 3- گروه علوم تربیتی و روانشناسی ، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی ، دانشگاه فرهنگیان ، شهر تبریز ، کشور ایران
چکیده: (2623 مشاهده)
مقدمه: تلاش برای شناسایی موانع موجود در لایه های برنامه ریزی آموزش زبان انگلیسی در مدارس ایران به عنوان یک ضرورت آموزش و پرورش مطرح است. لذا هدف از پژوهش حاضر بررسی موانع و راهکارهای موجود در لایه های برنامه ریزی آموزش زبان انگلیسی با استفاده از تجربه ی متخصصین تعلیم و تربیت در مدارس ایران است روشها: مطالعه کیفی حاضر با رویکرد پدیدارشناسی در پاییز 1397 بر روی 21 متخصص تعلیم و تربیت در حوزه آموزش زبان انگلیسی انجام شد. این مطالعه به روش نمونه گیری هدفمند و تا اشباع داده ها، با رعایت محرمانه بودن اطلاعات و امکان ترک مطالعه در هر زمان که مایل بودند، ادامه یافت. روش جمع آوری داده ها از طریق مصاحبه عمیق باز و نیمه ساختاریافته انجام گرفت. یافتهها: با تحلیل داده های به دست آمده، 3 مولفه اصلی و 46 مولفه فرعی استخراج شد. مولفه های اصلی موانع در لایه برنامه ریزی شامل زبان انگلیسی به عنوان زبان خارجی، زمان کم آموزش و حجم زیاد مطالب بود. مولفههای اصلی موانع در لایه اجرا شامل شروع آموزش از پایه هفتم، تمرین و تکرار کم، عدم ارزشیابی درست بود. نتیجهگیری: نتایج به دست آمده نشان داد که از میان مولفه های فرعی به دست آمده از تحلیل پاسخ های متخصصین تعلیم و تربیت در حوزه آموزش زبان انگلیسی، باید معلمان متخصص و آشنا با روشها و متدهای جدید تدریس در مدارس ایران به کار گرفته شود. واژگان کلیدی: آموزش زبان انگلیسی، تجربیات متخصصین، سطوح برنامه ریزی، مدارس ایران
Ranjdoust S, Ahmadi K, Azimi M. Explaining the Experiences of Education Specialists from The Available Obstacles in The Levels of Planning of English Language Teaching in Iran Schools. Educ Strategy Med Sci 2020; 13 (3) :193-204 URL: http://edcbmj.ir/article-1-1916-fa.html
احمدی خدیجه، رنجدوست شهرام، عظیمی محمد. تبیین تجربیات متخصصین تعلیم و تربیت از موانع موجود در سطوح برنامه ریزی آموزش زبان انگلیسی در مدارس ایران. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1399; 13 (3) :193-204