1- استادیار مشاوره، گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه اصفهان ، a.sadeghi22@gmail.com
چکیده: (3295 مشاهده)
مقدمه: از جمله رسالتهای خطیر آموزش عالی، مسولیتی اجتماعی برای ارتقای شناخت در جامعه است، که شامل ابعاد اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی میباشد. آموزش عالی میبایست با تربیت نیروی متخصص و آمادهسازی آنان برای ورود به دنیای کار، به ارتقای کیفیت نیروی انسانی بپردازد. هدف اصلی در این پژوهش بررسی اثربخشی طراحی مسیرشغلی بر رشد مسیرشغلی و اشتیاق تحصیلی دانشجویان بود. روشکار: این پژوهش نیمهتجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه بر روی یک نمونه 30 نفری از دانشجویان دانشگاه اصفهان طراحی و اجرا گردید. شرکت کنندگان در گروه آزمایش طی شش جلسه به صورت گروهی تحت آموزش طراحی مسیرشغلی قرار گرفتند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه رشد مسیرشغلی(CDI-A-SF) و اشتیاقتحصیلی استفاده شد، داده ها به روش تحلیل کواریانس تحلیل شد. یافته ها: نتایج نشان داد، آموزش برنامه طراحی مسیرشغلی در افزایش میزان رشد مسیرشغلی و اشتیاقتحصیلی دانشجویان موثر است. نتیجه گیری: با آموزش برنامه طرحریزی مسیرشغلی میتوان امیدوار بود که دانشجویان با اشتیاق بیشتری دوران تحصیل را پشت سربگذارند، در عین حال فرایند مسیرشغلی خود را به صورت مطلوبی طی کرده و در این مسیر با آگاهی از ارزشها، علایق و توانمندیهای خویش با جرات و شهامت بیشتری اقدام به تصمیمگیریهای شغلی نمایند
Jalali M, sadeghi A. The Effect of Program Career Design on Career Development and Students' educational Engagement. Educ Strategy Med Sci 2020; 13 (5) :422-431 URL: http://edcbmj.ir/article-1-1989-fa.html
جلالی مرضیه، صادقی احمد. بررسی اثربخشی طراحی مسیرشغلی بر رشد مسیر شغلی و اشتیاق تحصیلی دانشجویان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1399; 13 (5) :422-431