[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 15، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1401 ) ::
جلد 15 شماره 3 صفحات 232-217 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر چندرسانه‌ای آموزشی بر راهبردهای حل مسئله و هدف‌گرایی تحصیلی دانشجویان
مریم رجبیان ده زیره1 ، حسین ستوده آرانی 2، محمد مهتری آرانی3 ، ابوالفضل باغبانی4
1- مدرس دانشگاه پیام نور، دانشجوی دکتری تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی تهران، تهران، ایران
2- استادیار، گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، ایران ، hosseinsotudeh73@gmail.com
3- استادیار، گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، ایران
4- دانشگاه پیام نور آران و بیدگل
چکیده:   (1172 مشاهده)
چکیده
مقدمه:
  ازجمله مزیت‌های استفاده از چندرسانه‌ای آموزشی بالا بردن انگیزه دانشجویان برای مشارکت و همکاری، ارتقای مهارت‌های حل مسئله و تسهیل دستیابی به هدف است. پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر چندرسانه‌ای آموزشی بر راهبردهای حل مسئله و هدف‌گرایی تحصیلی دانشجویان انجام‌گرفته است.
روش ها: روش پژوهش آزمایشی با طرح پیش‌آزمون – پس‌آزمون با گروه کنترل است. جامعه‌ی آماری شامل کلیه دانشجویان کارشناسی رشته مدیریت عمومی دانشگاه پیام نور آران و بیدگل در سال 97-96 می‌باشند که 60 نفر از آن‌ها به روش نمونه‌گیری در دسترس به‌عنوان نمونه انتخاب شدند و در دو گروه 30 نفره آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش 8 جلسه 1 ساعته در محیط چندرسانه‌ای آموزش دیدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه راهبردهای حل مسئله کسیدی و لانگ (2002) و هدف‌گرایی تحصیلی بوفارد و همکاران (1998) می‌باشد.
یافته ها: یافته‌های پژوهش با استفاده از آزمون کوواریانس نشان داد چندرسانه‌ای آموزشی بر راهبردهای حل مسئله و هدف‌گرایی تحصیلی دانشجویان تأثیر دارد (001/0>P). چندرسانه‌ای آموزشی بر مؤلفه‌های راهبردهای حل مسئله (درماندگی، کنترل، اجتناب، خلاقیت، اعتماد، گرایش) و مؤلفه‌های هدف‌گرایی تحصیلی (تسلط هدف، عملکرد و پرهیز از شکست) دانشجویان تأثیر دارد (001/0>P).
نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش نشان داد چندرسانه‌ای آموزشی بر راهبردهای حل مسئله و هدف‌گرایی در دانشجویان تأثیر دارد. از این می‌توان از چندرسانه‌ای آموزشی در جهت آموزش به یادگیرندگان در دروس و مقاطع تحصیلی دیگر استفاده کرد.
واژه‌های کلیدی: چندرسانه‌ای آموزشی، راهبردهای حل مسئله، هدف‌گرایی تحصیلی، دانشجویان
متن کامل [PDF 1250 kb]   (972 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: کارکرد تکنولوژی در آموزش علوم پزشکی
دریافت: 1398/1/10 | پذیرش: 1398/2/2 | انتشار: 1401/5/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

rajabiyan dehzireh M, Sotudeh Arani H, Mehtari Arani M, Baghbani A. The impact of educational multimedia on problem solving strategies and academic goal-orientation of student.. Educ Strategy Med Sci 2022; 15 (3) :217-232
URL: http://edcbmj.ir/article-1-2049-fa.html

رجبیان ده زیره مریم، ستوده آرانی حسین، مهتری آرانی محمد، باغبانی ابوالفضل. تأثیر چندرسانه‌ای آموزشی بر راهبردهای حل مسئله و هدف‌گرایی تحصیلی دانشجویان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1401; 15 (3) :217-232

URL: http://edcbmj.ir/article-1-2049-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 15، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645