[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 13، شماره 4 - ( مهر-آبان 1399 ) ::
جلد 13 شماره 4 صفحات 350-342 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی صلاحیت آموزشی اعضای هیئت علمی از دیدگاه اساتید و دانشجویان
تکتم کیانیان1 ، علی نویدیان2 ، هانیه قرائتی پور 3
1- دانشگاه علوم پزشکی تبریز
2- دانشگاه علوم پزشکی زاهدان
3- دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ، Gheraatipour@gmail.com
چکیده:   (2457 مشاهده)
مقدمه: شناسایی نقاط قوت و ضعف صلاحیت‌های اساتید خصوصاً در شاخه‌های پزشکی گامی مهم در زمینه‌ی ارتقای آموزش و بدنبال آن سلامت جامعه محسوب می‌شود، مطالعه‌ی حاضر با هدف تعیین صلاحیت آموزشی اعضای هیئت علمی از دیدگاه اساتید و دانشجویان انجام شد.
روش کار: مطالعه مقطعی حاضر بر روی اعضای هیئت علمی رشته پرستاری و دانشجویان پرستاری دانشکده‌ی پرستاری و مامائی زاهدان در سال 1395 انجام شد. 40 استاد به روش سرشماری وارد مطالعه شدند. و به ازای هر استاد به تصادف سه دانشجو انتخاب شد. صلاحیت آموزشی اساتید با استفاده از پرسشنامه‌ی خودارزیابی صلاحیت آموزشی اساتید و پرسشنامه‌ی صلاحیت آموزشی اساتید از منظر دانشجویان مورد بررسی قرار گرفت. اطلاعات حاصل، با استفاده از آزمون‌های تی‌مستقل، آنالیز واریانس یک طرفه، همبستگی پیرسون و تی‌زوج تحت نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج: میانگین نمره‌ی صلاحیت آموزشی اعضای هیئت علمی به روش خودگزارشی  2/6±47/82  و میانگین این نمره، از دید دانشجویان 08/11±40/65 گزارش شد. این تفاوت از نظر آماری معنی‌دار بود (001/0> P). اما میان نمره‌ی صلاحیت آموزشی اساتید، با ویژگی‌های فردی اساتید و دانشجویان اختلاف آماری معنی‌داری وجود نداشت (05/0< P)
نتیجه‌گیری: توانمندی آموزشی اعضای هیئت علمی از دیدگاه اساتید در سطح عالی و از دیدگاه دانشجویان در سطح  خوب ارزیابی شد. این اختلاف، برنامه‌ریزی مناسب جهت ارتقاء توانمندی آموزشی اساتید را می‌طلبد و مطالعات بیشتر برای کشف عوامل مؤثر بر توانمندی آموزشی توصیه می شود.
واژه‌های کلیدی: صلاحیت، آموزش، هیئت علمی، دانشجویان
متن کامل [PDF 513 kb]   (1469 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: روش­‌های ارزشیابی در علوم پزشکی
دریافت: 1398/2/28 | پذیرش: 1398/3/12 | انتشار: 1399/8/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kianian T, Navidian A, Gheraatipour H. Assessment of teaching competencies of faculty members from the viewpoints of faculty members and students. Educ Strategy Med Sci 2020; 13 (4) :342-350
URL: http://edcbmj.ir/article-1-2149-fa.html

کیانیان تکتم، نویدیان علی، قرائتی پور هانیه. بررسی صلاحیت آموزشی اعضای هیئت علمی از دیدگاه اساتید و دانشجویان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1399; 13 (4) :342-350

URL: http://edcbmj.ir/article-1-2149-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 4 - ( مهر-آبان 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4660