1- دانشگاه علوم پزشکی تبریز 2- دانشگاه علوم پزشکی زاهدان 3- دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ، Gheraatipour@gmail.com
چکیده: (2457 مشاهده)
مقدمه: شناسایی نقاط قوت و ضعف صلاحیتهای اساتید خصوصاً در شاخههای پزشکی گامی مهم در زمینهی ارتقای آموزش و بدنبال آن سلامت جامعه محسوب میشود، مطالعهی حاضر با هدف تعیین صلاحیت آموزشی اعضای هیئت علمی از دیدگاه اساتید و دانشجویان انجام شد. روش کار: مطالعه مقطعی حاضر بر روی اعضای هیئت علمی رشته پرستاری و دانشجویان پرستاری دانشکدهی پرستاری و مامائی زاهدان در سال 1395 انجام شد. 40 استاد به روش سرشماری وارد مطالعه شدند. و به ازای هر استاد به تصادف سه دانشجو انتخاب شد. صلاحیت آموزشی اساتید با استفاده از پرسشنامهی خودارزیابی صلاحیت آموزشی اساتید و پرسشنامهی صلاحیت آموزشی اساتید از منظر دانشجویان مورد بررسی قرار گرفت. اطلاعات حاصل، با استفاده از آزمونهای تیمستقل، آنالیز واریانس یک طرفه، همبستگی پیرسون و تیزوج تحت نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج: میانگین نمرهی صلاحیت آموزشی اعضای هیئت علمی به روش خودگزارشی 2/6±47/82 و میانگین این نمره، از دید دانشجویان 08/11±40/65 گزارش شد. این تفاوت از نظر آماری معنیدار بود (001/0> P). اما میان نمرهی صلاحیت آموزشی اساتید، با ویژگیهای فردی اساتید و دانشجویان اختلاف آماری معنیداری وجود نداشت (05/0< P) نتیجهگیری: توانمندی آموزشی اعضای هیئت علمی از دیدگاه اساتید در سطح عالی و از دیدگاه دانشجویان در سطح خوب ارزیابی شد. این اختلاف، برنامهریزی مناسب جهت ارتقاء توانمندی آموزشی اساتید را میطلبد و مطالعات بیشتر برای کشف عوامل مؤثر بر توانمندی آموزشی توصیه می شود.
Kianian T, Navidian A, Gheraatipour H. Assessment of teaching competencies of faculty members from the viewpoints of faculty members and students. Educ Strategy Med Sci 2020; 13 (4) :342-350 URL: http://edcbmj.ir/article-1-2149-fa.html
کیانیان تکتم، نویدیان علی، قرائتی پور هانیه. بررسی صلاحیت آموزشی اعضای هیئت علمی از دیدگاه اساتید و دانشجویان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1399; 13 (4) :342-350