در طی دو دهه اخیر، با افزایش شمار دانشجویان بینالمللی، انواع مشکلات و چالشهای تحصیل در خارج از کشور نیز اتفاق میافتد و ادراک دانشجویان از مشکلات تحت تأثیر محیط خاصی است که در آن یاد میگیرند؛ بنابراین، در پژوهش حاضرسعی شده با استفاده از روش کیو چالشهای دانشجویان بینالمللی در دانشگاههای دولتی شهر تهران شناسایی شود و سپس با استقاده از تحلیل عاملی کیو، ذهنیت های مختلف افراد نسبت به این موضوع مورد تحلیل قرار گیرد. روش کیو ترکیبی از دو روش کیفی و کمی می باشد و همچنین رویکردی است که در آن ذهنیت های مختلف افراد نسبت به یک موضوع شناسایی می گردد. در مطالعه حاضر پس از بررسی ادبیات و انجام 15 مصاحبه با اعضای هیئت علمی، مدیران دفاتر بین المللی و دانشجویان خارجی در دانشگاه علامه طباطبایی و دانشگاه شهید بهشتی، حدود 31 چالش شناسایی گردید و توسط مشارکت کنندگان اولویت بندی شد. در نهایت بر اساس یافته ها و نتایح نحلیل عاملی کیو، ذهنیت مشارکت کنندگان به 2 گروه دسته بندی شد. افراد با الگوی ذهنی شماره 1 بر چالشهای علمی- آموزشی و دانشگاهی و افراد با الگوی ذهنی شماره 2 بر چالشهای اقتصادی، رفاهی و فرهنگی- اجتماعی تاکید کردند. شایان ذکر است که هر دو گروه به چالشهای مربوط به زبان نیز اشاره داشتند.
jafari S. A Study of Challenges of International Students in the State Universities in Tehran. Educ Strategy Med Sci 2025; 18 (2) :59-66 URL: http://edcbmj.ir/article-1-2169-fa.html
جعفری سپیده. شناسایی چالشهای دانشجویان بینالمللی در دانشگاههای دولتی شهر تهران. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1404; 18 (2) :59-66