1- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران ، tenayati@yahoo.com 2- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
چکیده: (26030 مشاهده)
اهداف: آموزش و پرورش در قرن بیستویکم، 4 مولفه "یادگیری برای دانستن"، "یادگیری برای عملکردن"، "یادگیری برای زیستن" و "یادگیری برای باهمزیستن" را مدنظر دارد. امروزه، آموزش فراگیر یکی از بارزترین و پرکشمکشترین موضوعات پیشروی سیاستگذاران و متخصصان آموزشی در سراسر جهان است. هدف از این پژوهش بررسی میزان موفقیت طرح آموزش فراگیر از دیدگاه معلمان دوره ابتدایی شهرستان ساری بود.
روشها: این مطالعه توصیفی در سال 1389 در معلمان دوره ابتدایی عادی، استثنایی و رابط شرکتکننده در طرح آموزش فراگیر در شهرستان ساری انجام شد و همه 60 نفر معلم به صورت سرشماری وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری دادهها، ویراست دوم پرسشنامه "سازمان پژوهش آموزش و پرورش استثنایی" بود. با کمک نرمافزار SPSS 18 از روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی شامل T تکنمونهای و آزمون فریدمن برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد .
یافتهها: اجرای طرح آموزش فراگیر در اداره امور مدرسه، رشد اجتماعی، رشد عاطفی، جایگاه و موقعیت اجتماعی، خودشناسی دانشآموزان با نیازهای ویژه، تعامل دانشآموزان با نیازهای ویژه با سایر دانشآموزان و نوع رفتار دانشآموزان عادی، موفق بود، اما در امور آموزشی دانشآموزان با نیازهای ویژه، موفقیت چندانی نداشت.
نتیجهگیری: اجرای آموزش فراگیر در رشد ابعاد مختلف آموزشی دانشآموزان با نیازهای ویژه مفید است.
Enayati T., Zameni F., Behnamfar R., Fallah F.. Level of exceptional children’s inclusive education successin primary school teachers’ viewpoint of Sari city. Educ Strategy Med Sci 2012; 4 (4) :183-188 URL: http://edcbmj.ir/article-1-226-fa.html
عنایتی ترانه، ضامنی فرشیده، بهنام فر رضا، فلاح فریبا. میزان موفقیت آموزش فراگیر کودکان استثنایی از دیدگاه معلمان دوره ابتدایی شهرستان ساری. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1390; 4 (4) :183-188