[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 17، شماره 2 - ( خرداد-تیر 1403 ) ::
جلد 17 شماره 2 صفحات 234-222 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش از راه دور مبتنی بر فناوری موک بر عملکرد یادگیری، خودآگاهی هیجانی و تفکر سطح بالا دانشجویان
مریم رجبیان ده زیره1 ، حسین ستوده آرانی 2، محمد مهتری آرانی3 ، ابوالفضل باغبانی3
1- دانشگاه علامه طباطبائی تهران
2- استادیار، گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، ایران ، hosseinsotudeh73@gmail.com
3- استادیار، گروه مدیریت، دانشگاه پیام نور، ایران
چکیده:   (289 مشاهده)
چکیده
اهداف: دوره های آزاد برخط انبوه (موک) در حال حاضر یکی از پیشرفته ترین و جدیدترین نسخه های  فناوری آموزشی می باشد. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش از راه دور مبتنی بر فناوری موک بر عملکرد یادگیری، خودآگاهی هیجانی و تفکر سطح بالا دانشجویان می‌باشد.
روش کار: روش پژوهش شبه­آزمایشی و از نوع طرح‌ پیش ­آزمون-پس­ آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانشجویان دانشگاه پیام نور آران و بیدگل در سال تحصیلی 98-97 می‌باشند که 60 نفر از آن‌ها (30 نفر گروه آزمایش و 30 نفر گروه کنترل) با روش نمونه‌گیری خوشه ای یک مرحله ای به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. گروه آزمایش در محیط آموزش از راه دور با استفاده از فناوری موک و گروه کنترل به روش سنتی در هشت جلسه سه ساعته آموزش دیدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه عملکرد یادگیری یانگ، کلمز و مورفی (2003)، خودآگاهی هیجانی کائر و همکاران (2012)، تفکر سطح بالا  سرمد و همکاران (1390) می‌باشد.
نتایج: یافته‌های پژوهش نشان داد آموزش از راه دور مبتنی بر فناوری موک بر عملکرد یادگیری، خودآگاهی هیجانی و تفکر سطح بالا در دانشجویان تأثیر دارد (0/001>P). آموزش از راه دور مبتنی بر فناوری موک بر مؤلفه های خودآگاهی هیجانی (بازشناسی، شناسایی، تبدیل سازی، حل مسئله) در دانشجویان تأثیر دارد (0/001>P).
نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش نشان داد آموزش از راه دور مبتنی بر فناوری موک باعث افزایش و بهبود عملکرد یادگیری، خودآگاهی هیجانی و تفکر سطح بالا می‌شود. با توجه به هزینه های کمتر، عدم محدودیت زمانی و مکانی آموزش از راه دور و فواید کاربرد فناوری موک بهتر است آموزش به این روش انجام گیرد، از این رو می‌توان از  فناوری موک در جهت آموزش به یادگیرندگان در دروس مختلف استفاده کرد.
واژه‌های کلیدی: کلمات کلیدی: آموزش از راه دور، فناوری موک، عملکرد یادگیری، خودآگاهی هیجانی، تفکر سطح بالا، دانشجویان.
متن کامل [PDF 737 kb]   (86 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: تعامل دانشجویان با آموزش
دریافت: 1398/8/6 | پذیرش: 1399/2/3 | انتشار: 1403/3/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

rajabiyan dehzireh M, Sotudeh Arani H, Mehtari Arani M, Baghbani A. The effect of mooc-based distance education on learning performance, emotional self-awareness and high level thinking of students. Educ Strategy Med Sci 2024; 17 (2) :222-234
URL: http://edcbmj.ir/article-1-2397-fa.html

رجبیان ده زیره مریم، ستوده آرانی حسین، مهتری آرانی محمد، باغبانی ابوالفضل. تأثیر آموزش از راه دور مبتنی بر فناوری موک بر عملکرد یادگیری، خودآگاهی هیجانی و تفکر سطح بالا دانشجویان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1403; 17 (2) :222-234

URL: http://edcbmj.ir/article-1-2397-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 17، شماره 2 - ( خرداد-تیر 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.17 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4660