1- دانشگاه علوم پزشکی تهران 2- دانشگاه علوم پزشکی بیرجند 3- دانشگاه علوم پزشکی ایران 4- دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ، ahmadi.h@bums.ac.ir
چکیده: (4422 مشاهده)
مقدمه:آموزشبالینی،بخشمهمآموزشدرعلوم پزشکیمیباشد. از جمله مهم ترین موانع اصلیآموزش بالین مشکلات مربوط به سیستم ارزشیابی میباشد. مطالعاتی با نتایج ضد و نقیض در زمینهی روش های ارزشیابی بالینی انجام شده است. مطالعهحاضر با هدف مرور نظامند بر تحقیقات انجام شده جهت تعیین روش ارزشیابی بالینی مناسب انجام شده است. روشها:این مطالعه یک پژوهش مروری نظام مند است که جستجو در پایگاههای اطلاعاتی Iran doc، Health.barakat، SID،MedLibبین سال های 1398- 1388و همچنین در بین پایگاه هایISI ، PubMed، Elsevier، Science Direct، Ovid، Pro Quest، Google Scholar بین سال های 2010-2019 با استفاده از کلید واژههایClinical Evalution Evalution ,Medical Sciences Students, Performance Evalutionو معادل فارسی آن ها انجام شد و نهایتاً 15 مطالعه که معیارهای ورود به این پژوهش را داشتند انتخاب و بررسی شدند. نتایج:تجمیع مطالعات نشان داد هر کدام از روش های ارزشیابی دارای مزایا و معایبی میباشد از جمله روشارزشیابی360 درجهمیتوانددراصلاحوضعیتنارضایتیدانشجویانمفیدواقعشود. در مقایسهی کارپوشه با لاگ بوک مهم ترین تفاوت بین این دو این است که کارپوشه شامل تفکرات انتقادی دانشجو می باشد. مشاهده ی عملکرد مستقیم امکان بازخورد و ارزشیابی را بدون صرف منابع مالی و انسانی زیاد فراهم می کند. از جمله معایب آزمون مورد بلند این می باشد که روایی و پایایی آن کم می باشد. نتیجهگیری:دریکروشارزشیابیویژگیهایروایی،پایایی، کاربردیبودنوبازخوردمثبتیکهآنروشرویکارآموز ایجادخواهدکرد، اهمیتزیادیدارند همچنین باتوجهبهاین کهتوانمندیبالینی دارایساختاریکاملاًپیچیدهاست، برایارزیابیمعتبرآنبه روش هایچندگانهوترکیبینیازمندیم و استفاده از هر روش بسته به هدف ارزشیابی دارد.
Zakerimoghadam M, Yazdanparast E, Hosseiny S F, Ahmadi Chenari H. A Review of New Methods Assessment in Clinical Education of Medical Science Students. Educ Strategy Med Sci 2021; 14 (3) :92-102 URL: http://edcbmj.ir/article-1-2414-fa.html
ذاکری مقدم معصومه، یزدان پرست الناز، حسینی سیده فائزه، احمدی چناری هادی. مروری بر روش های نوین ارزشیابی در آموزش بالینی دانشجویان علوم پزشکی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1400; 14 (3) :92-102