[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
:: دوره 14، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1400 ) ::
جلد 14 شماره 3 صفحات 92-102 برگشت به فهرست نسخه ها
مروری بر روش های نوین ارزشیابی در آموزش بالینی دانشجویان علوم پزشکی
معصومه ذاکری مقدم1 ، الناز یزدان پرست2 ، سیده فائزه حسینی3 ، هادی احمدی چناری 4
1- دانشگاه علوم پزشکی تهران
2- دانشگاه علوم پزشکی بیرجند
3- دانشگاه علوم پزشکی ایران
4- دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ، ahmadi.h@bums.ac.ir
چکیده:   (407 مشاهده)
مقدمه: آموزش بالینی، بخش مهم آموزش در علوم پزشکی می­باشد. از جمله مهم ترین موانع اصلی آموزش بالین مشکلات مربوط به سیستم ارزشیابی می­باشد. مطالعاتی با نتایج ضد و نقیض در زمینه­ی روش های ارزشیابی بالینی انجام شده است. مطالعه حاضر با هدف مرور نظامند بر تحقیقات انجام شده جهت تعیین روش ارزشیابی بالینی مناسب انجام شده است.
روش‌ها: این مطالعه یک پژوهش مروری نظام مند است که جستجو در پایگاه­های اطلاعاتی Iran doc،  Health.barakat، SID،MedLib  بین سال های 1398- 1388 و همچنین در بین پایگاه هایISI ، PubMed، Elsevier، Science Direct، Ovid، Pro Quest، Google Scholar بین سال های 2010-2019 با استفاده از کلید واژه‌هایClinical Evalution  Evalution   ,Medical Sciences Students,   Performance Evalution و معادل فارسی آن ها انجام شد و نهایتاً 15 مطالعه که معیارهای ورود به این پژوهش را داشتند انتخاب و بررسی شدند.
نتایج: تجمیع مطالعات نشان داد هر کدام از روش های ارزشیابی دارای مزایا و معایبی می­باشد از جمله روش ارزشیابی360 درجه می­تواند در اصلاح وضعیت نارضایتی دانشجویان مفید واقع شود. در مقایسه­ی کارپوشه با لاگ بوک مهم ترین تفاوت بین این دو این است که کارپوشه شامل تفکرات انتقادی دانشجو می باشد. مشاهده ی عملکرد مستقیم امکان بازخورد و ارزشیابی را بدون صرف منابع مالی و انسانی زیاد فراهم می کند. از جمله معایب آزمون مورد بلند این می باشد که روایی و پایایی آن کم می باشد.
نتیجه‌گیری: در یک روش ارزشیابی ویژگی های روایی، پایایی، کاربردی بودن و بازخورد مثبتی که آن روش روی کارآموز ایجاد خواهد کرد، اهمیت زیادی دارند همچنین با توجه به این که توانمندی بالینی دارای ساختاری کاملاً پیچیده است، برای ارزیابی معتبر آن به روش های چندگانه و ترکیبی نیازمندیم و استفاده از هر روش بسته به هدف ارزشیابی دارد.
واژه‌های کلیدی: ارزشیابی بالینی، ارزشیابی نوین، دانشجویان علوم پزشکی و عملکرد بالینی
متن کامل [PDF 572 kb]   (172 دریافت)    
نوع مطالعه : مروری سيستماتيک | موضوع مقاله: روش­‌های ارزشیابی در علوم پزشکی
دریافت: 1398/8/20 | پذیرش: 1398/10/22 | انتشار: 1400/4/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zakerimoghadam M, Yazdanparast E, Hosseiny S F, Ahmadi Chenari H. A Review of New Methods Assessment in Clinical Education of Medical Science Students. Educ Strategy Med Sci. 2021; 14 (3) :92-102
URL: http://edcbmj.ir/article-1-2414-fa.html

ذاکری مقدم معصومه، یزدان پرست الناز، حسینی سیده فائزه، احمدی چناری هادی. مروری بر روش های نوین ارزشیابی در آموزش بالینی دانشجویان علوم پزشکی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1400; 14 (3) :92-102

URL: http://edcbmj.ir/article-1-2414-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4331