[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 14، شماره 6 - ( بهمن-اسفند 1400 ) ::
جلد 14 شماره 6 صفحات 394-387 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه اشتیاق تحصیلی، کمک طلبی تحصیلی و پایستگی تحصیلی با سرزندگی تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی
محمد صابری 1، آمینه محمدی2 ، محمدصادق شیرین کام3
1- دانشگاه پیام نور رامسر ، Mohamadsaberi197@gmail.com
2- دانشگاه محقق اردبیلی
3- دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده:   (2520 مشاهده)
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه‌ی رابطه اشتیاق تحصیلی، کمک طلبی تحصیلی و تاب آوری تحصیلی با سرزندگی تحصیلی  انجام گرفت.
روش ها: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه‌ی آماری پژوهش را کلیه‌ی دانشجویان دانشکده علوم پزشکی رشت در سال‏تحصیلی 98-1397 تشکیل می دادند که از میان آنها 200 دانشجو به روش نمونه­گیری تصادفی خوشه‌ای به‌عنوان نمونه انتخاب شدند و به پرسشنامه‌ی سرزندگی تحصیلی حسین چاری و دهقانی‌زاده (1391)، پرسشنامه‏ی تاب‌آوری تحصیلی ساموئلز (2004)، پرسشنامه‌ی اشتیاق تحصیلی اسکاوفیلی و همکاران (2002) و پرسشنامه‌ی کمک طلبی آموزشی پیتریچ و همکاران (1991) پاسخ دادند. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آزمون‌های ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد.
نتایج: یافته‌ها نشان داد که بین اشتیاق تحصیلی، کمک طلبی تحصیلی و تاب آوری تحصیلی با سرزندگی تحصیلی دانشجویان رابطه‌ی مثبت معناداری وجود دارد.  همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون آشکار کرد که تقریباً 23 درصد از کل واریانس سرزندگی تحصیلی دانشجویان براساس متغیرهای اشتیاق تحصیلی، کمک طلبی تحصیلی و تاب آوری تحصیلی قابل پیش‌بینی است (01/0>p).
نتیجه گیری: بنابراین، می‌توان نتیجه گرفت که اشتیاق تحصیلی، کمک طلبی تحصیلی و تاب آوری تحصیلی از متغیرهای مرتبط با سرزندگی تحصیلی دانشجویان می‌باشد که لزوم توجه مسئولین و دست‏اندرکاران نظام آموزشی را به سوی اینگونه متغیرها طلب می‌کند.
واژه‌های کلیدی: اشتیاق تحصیلی، کمک طلبی تحصیلی، تاب‌آوری تحصیلی، سرزندگی تحصیلی، دانشجویان.
متن کامل [PDF 906 kb]   (1065 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1398/9/13 | پذیرش: 1399/5/21 | انتشار: 1400/11/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

saberi M, mohammadi A, shirinkam M S. The Relationship between Academic Attitude, Academic Aid and Academic Achievement with Academic Life of Medical Students. Educ Strategy Med Sci 2022; 14 (6) :387-394
URL: http://edcbmj.ir/article-1-2433-fa.html

صابری محمد، محمدی آمینه، شیرین کام محمدصادق. رابطه اشتیاق تحصیلی، کمک طلبی تحصیلی و پایستگی تحصیلی با سرزندگی تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1400; 14 (6) :387-394

URL: http://edcbmj.ir/article-1-2433-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 6 - ( بهمن-اسفند 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645