1- دانشگاه شهید بهشتی 2- دانشگاه شهید بهشتی ، gh_shams@sbu.ac.ir
چکیده: (2398 مشاهده)
چکیده مقدمه: آموزش مدوام که ابزاری مناسب برای ارتقای سطح دانش، مهارت و بینش منابع انسانی هر سازمان و ضامن پیشرفت و توسعه آنها است، نیازمند بستری مناسب و غلبه بر چالشهای پیش روی خود است. از این رو هدف این تحقیق، بررسی تجارب پرستاران و شناخت نقاط ضعف دورههای آموزش مدوام رگزار شده، طی یک مطالعه کیفی بود.ر روش ها: این مطالعه یک مطالعه کیفی به روش پدیدارشناسی تفسیری در پاییز 1397 انجام شد،24 نفر از سوپروایزران آموزشی، سرپرستاران و پرستاران با روش نمونه گیری مبتنی بر هدف، در این مطالعه مشارکت داشتند. با مصاحبه نیمه ساختارمند، دادهها جمعآوری شد و برای تجزیه و تحلیل دادهها از رویکرد کلایزی استفاده شد. نرم افزار؟ ) از هیچ نرمافزاری استفاده نشده است) نتایج: در طی فرایند آنالیز محتوی مصاحبه، در نهایت 4 طبقه اصلی شامل محتوای نامناسب؛ پایین بودن سطح تعامل در کلاسها؛ کم توجهی به روشهای یاددهی –یادگیری مؤثر؛ مهارتحرفهای اندک اساتید، بدست آمد . نتیجهگیری: درحالحاضر،درفرآیندهاییادگیری وآموزشمداوم،مسائل ذکر شده فوق، باعث کاهش اثربخشی دورههای آموزشی شده است و اجرای این دورهها، صرفاٌ برای پر کردن ساعات آموزشی پرستاران استفاده میشود،بنابراینبرایبهبوداینوضعیت،نیازبهتوجهوبسترسازیمناسب است.
farzan N, shams G, rezaeizadeh M, ghahramani M. Challenges of Nursing Continuing Education: A Phenomenological Study. Educ Strategy Med Sci 2020; 13 (4) :382-391 URL: http://edcbmj.ir/article-1-2546-fa.html
فرزان نسرین، شمس غلامرضا، رضایی زاده مرتضی، قهرمانی محمد. آسیبشناسی برنامههای آموزش مداوم پرستاران : یک مطالعه پدیدارشناسی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1399; 13 (4) :382-391