1- واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران 2- واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، f.bagheri@srbiau.ir
چکیده: (218 مشاهده)
چکیده مقدمه: سبک زندگی تحصیلی سلامت محور چارچوبی ارزشمند در شناسایی مولفههای انگیزشی و پیش بینی سلامت تحصیلی فراگیران میباشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطهای عزت نفس در رابطه بین نیازهای بنیادین روانشناختی و سبک زندگی تحصیلی سلامت محور انجام شد. روشها: مطالعه حاضر، توصیفی-همبستگی و از نوع مدلسازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر تهران در سال 1400-1399در برمیگیرد که به صورت نمونهگیری در دسترس تعداد ۷۴۴ نفر از بین آنها انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه رفتارهای سبک زندگی تحصیلی سلامت محور، پرسشنامه عزت نفس و پرسشنامه نیازهای بنیادین روانشناختی بود. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که سبک ارتقا دهنده تحصیلی سلامت محور با نیازهای بنیادین روانشناختی (35/0) دارای همبستگی مثبت معنادار و سبک بازدارنده تحصیلی سلامت محور با نیازهای بنیادین روانشناختی (32/0) و عزت نفس (21/0) دارای همبستگی منفی معنادار در سطح 01/0 بود. همچنین عزت نفس در رابطه بین نیازهای بنیادین روانشناختی و سبک زندگی تحصیلی سلامت محور دارای نقش میانجی بود (05/0 >P). نتیجه گیری: بر این اساس در زمینه طراحی اقدامات لازم به منظور ارتقای رفتارهای سبک زندگی سلامت محور در دانش آموزان میتوان به تدوین برنامههایی در جهت اصلاح عزت نفس و نیازهای بنیادین روانشناختی اقدام نمود. واژگان کلیدی: سبک تحصیلی، دانش آموز، عزت نفس، نیازهای بنیادین روانشناختی
Jafary Nadrabady M, Bagheri F, Ghorban Jahromi R. Providing a Model for a Health-Oriented Academic Lifestyle: The Effect of Basic Psychological Needs on the Mediating Role of Self-Esteem. Educ Strategy Med Sci 2023; 16 (3) :302-311 URL: http://edcbmj.ir/article-1-2847-fa.html
معصومه جعفری ندرآبادی معصومه، باقری فریبرز، قربان جهرمی رضا. ارائه الگویی برای سبک زندگی تحصیلی سلامت محور: اثر نیازهای بنیادین روانشناختی با نقش میانجی عزت نفس. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1402; 16 (3) :302-311