1- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران ، Drkhorasanitr@gmail.com 2- گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت دبیر شهیدرجایی، تهران، ایران
چکیده: (16452 مشاهده)
اهداف: خاستگاه جهانیشدن عرصهای بهجز تعلیم و تربیت است ولی تعلیم و تربیت به علت ارتباط متقابل و عمیقی که با حوزههای مختلف معرفت و ارکان زندگی بشر دارد ناگزیر از دریافت تاثیرات جهانیشدن است. هدف این مطالعه بررسی نقش راهبردهای ارتباطی، سیاسی، خدماتی و دانشگاهی در بینالمللیشدن دانشگاهها و موسسات آموزش عالی از دیدگاه اعضای هیات علمی بر حسب جنسیت و مرتبه دانشگاهی بود. روشها: این پژوهش توصیفی- پیمایشی در کلیه 570 عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در سال تحصیلی 91-1390 انجام شد. 205 نفر بهعنوان نمونه پژوهش از طریق روش نمونهگیری طبقهای متناسب با حجم انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه محققساخته مبتنی بر طیف پنجارزشی لیکرت و شامل 32 گویه در 4 راهبرد ارتباطی (8 گویه)، سیاسی (7 گویه)، خدماتی (6 گویه) و دانشگاهی (11 گویه) بود. از آزمونهای آماری پارامتریک T تکنمونهای، T مستقل، تحلیل واریانس یکراهه و تعقیبی شفه برای تجزیه و تحلیل دادهها با کمک نرمافزار SPSS 16 استفاده شد. یافتهها: تفاوت معنیداری بین نظرات اعضای هیات علمی مرد و زن در مورد راهبردهای موثر در بینالمللیشدن دانشگاهها و موسسات آموزش عالی مشاهده نشد. تفاوت اعضای هیات علمی با مرتبههای دانشگاهی مختلف در مورد تاثیر راهبرد سیاسی بر بینالمللیشدن دانشگاهها معنیدار نبود در حالیکه این تفاوت برای راهبردهای ارتباطی، خدماتی و دانشگاهی معنیدار بود. نتیجهگیری: از دیدگاه اعضای هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی استفاده از راهبردهای ارتباطی، سیاسی، خدماتی و دانشگاهی نقش موثری در بینالمللیشدن دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور دارد.
Khorasani A, Zamani Manesh H. Effective strategies in internationalization of Universities and institutes of higher education in Iran. Educ Strategy Med Sci 2012; 5 (3) :183-189 URL: http://edcbmj.ir/article-1-293-fa.html
خراسانی اباصلت، زمانیمنش حامد. راهبردهای موثر در بینالمللیشدن دانشگاهها و موسسات آموزش عالی ایران. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1391; 5 (3) :183-189