[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 15، شماره 5 - ( آذر-دی 1401 ) ::
جلد 15 شماره 5 صفحات 512-498 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی و اعتباربخشی الگوی برنامه درسی کارورزی دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه فرهنگیان
علیرضا عصاره 1، اسماعیل رحیمی2 ، قدسی احقر3
1- دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی ، Alireza_assareh@srttu.edu
2- واحد علوم و تحقیقات ، دانشگاه آزاد اسلامی
3- دانشگاه وپژوهشگاه مطالعات
چکیده:   (804 مشاهده)
مقدمه: دانش و مهارت­های کسب شده در مؤسسات آموزش عالی نقش مهمی در توسعه­ی فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کشورها دارد. پژوهش حاضر با هدف طراحی و اعتباربخشی الگوی برنامه درسی کارورزی دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه فرهنگیان انجام شده‌است.
روش کار: روش پژوهش، ترکیبی (آمیخته) و جامعه مورد مطالعه شامل متخصصان برنامه‌ریزی‌درسی، اساتید دانشگاه­های تهران شهر تهران در سال تحصیلی  98-1397 و کارشناسان گروه‌های درسی دفتر تألیف بودند. برای نمونه­گیری از پژوهش­های مرتبط با کارورزی از روش نمونه­گیری هدفمند، و جهت نمونه­گیری از متخصصان از روش نمونه­گیری گلوله برفی استفاده‌شد. جهت گردآوری داده­های حاصل از بررسی اسناد، از چک لیست تحلیل اسناد و برای جمع­آوری داده­های مربوط به اعتبارسنجی الگو، از پرسشنامه محقق ساخته استفادهشد. برای تجزیه وتحلیل داده­های مرتبط با طراحی الگو از تحلیل و استنباط و برای تحلیل داده­های حاصل از پرسشنامه و اعتبارسنجی از آمار توصیفی و در برآورد روایی و پایایی ابزار، از روایی محتوایی و نیز از آلفای کرونباخ بهره گرفته‌شد.
نتایج: نتیجه پژوهش، ارائه الگوی پیشنهادی متشکل از مبانی، عناصر برنامه درسی کارورزی است که از نظر متخصصان معتبر می­باشد.
نتیجه‌گیری: برای هر بخش از الگو مؤلفه­هایی ارائه‌گردید که توجه به آن‌ها بستر مناسبی برای برنامه­ریزان در طراحی و تدوین برنامه درسی کارورزی دوره کارشناسی دانشجومعلمان فراهم می­نماید.
واژه‌های کلیدی: طراحی الگو، برنامه درسی کارورزی، دانشگاه فرهنگیان، اعتباربخشی
متن کامل [PDF 1291 kb]   (1150 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: رویکردهای جدید در طراحی برنامه درسی
دریافت: 1400/11/8 | پذیرش: 1401/1/23 | انتشار: 1401/9/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Assareh A, Rahimi E, Ahghar G. Designing and validating the internship curriculum model for undergraduate students at Farhangian University. Educ Strategy Med Sci 2022; 15 (5) :498-512
URL: http://edcbmj.ir/article-1-2977-fa.html

عصاره علیرضا، رحیمی اسماعیل، احقر قدسی. طراحی و اعتباربخشی الگوی برنامه درسی کارورزی دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه فرهنگیان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1401; 15 (5) :498-512

URL: http://edcbmj.ir/article-1-2977-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 15، شماره 5 - ( آذر-دی 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645