[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 18، شماره 2 - ( خرداد-تیر 1404 ) ::
جلد 18 شماره 2 صفحات 88-79 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه اهمال‌کاری تحصیلی مک کلوسکی در محیط دانشگاهی
حسین پورموسی
، poorkarimi.m@gmail.com
چکیده:   (69 مشاهده)
چکیده
مقدمه: اهمال‌کاری تحصیلی می‌تواند بر تمام عرصه‌های زندگی دانشجویان تأثیر بگذارد که سزاوار توجه بسیار است. مقیاسی نیاز است که بر اساس آن بتوان نتیجه­گیری­های روانشناختی را پایه­گذاری و دانش و سنجش این سازه را ارتقا داد. این پژوهش با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه اهمال­کاری تحصیلی مک کلوسکی در جامعه دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کرمان انجام شد.
روش­ها: روش این پژوهش توصیفی بود. جامعه آماری کلیه دانشجویان دانشگاه­ علوم پزشکی کرمان بود. از این جامعه 402 نفر (220 دختر و 192 پسر) به­عنوان نمونه با روش نمونه­گیری تصادفی چند مرحله­ای انتخاب شدند. روایی سازه براساس تحلیل عاملی تأییدی انجام گرفت و پایایی همسانی درونی و پایایی ثبات پرسشنامه به روش ضریب آلفای کرونباخ و بازآزمایی در کل دانشجویان و به تفکیک جنسیت محاسبه گردید. برای تجزیه و تحلیل داده­ها از نرم افزارهای SPSS-26 و AMOS-24 استفاده­شد.
نتایج: یافته­های مربوط به تعیین شاخص­های روانسنجی مقیاس اهمال­کاری تحصیلی در سه بخش روایی، اعتبار و هنجاریابی گزارش شد. جهت ارتقاء برازندگی الگوی تک عاملی، گویه ­های 1، 11، 14، 16، 24 و 25 به­دلیل بار عاملی کمتر از 3/0 حذف شدند. شاخص نیکویی برازش مجذورکای پس از اصلاح مدل به دست آمد. بنابراین الگوی تک عاملی ابزار اهمال­کاری تحصیلی در دانشجویان تأیید شد. با توجه به معنی­داری آزمون ( 001 /0 ( P< مقیاس حاضر از پایایی ثبات زمانی یا تکرار پذیری قابل قبول و مناسب برخوردار می­باشد.
نتیجه­گیری: نتایج نشان داد که این پرسش­نامه پس از حذف 6 گویه از روایی و پایایی مناسب برخوردار است و قابلیت استناد برای پژوهشگران را دارد.
واژه­های کلیدی: اهمال کاری، دانشجویان، اعتباریابی، نسخه مک کلوسکی
 
واژه‌های کلیدی: واژه­های کلیدی: اهمال کاری، دانشجویان، اعتباریابی، نسخه مک کلوسکی
متن کامل [PDF 828 kb]   (23 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: پ‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
دریافت: 1401/12/3 | پذیرش: 1402/2/2 | انتشار: 1404/3/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

poormoosa H. Examining the psychometric properties of McCloskey's academic procrastination questionnaire in the academic environment. Educ Strategy Med Sci 2025; 18 (2) :79-88
URL: http://edcbmj.ir/article-1-3128-fa.html

پورموسی حسین. بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه اهمال‌کاری تحصیلی مک کلوسکی در محیط دانشگاهی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1404; 18 (2) :79-88

URL: http://edcbmj.ir/article-1-3128-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 18، شماره 2 - ( خرداد-تیر 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4713