چکیده مقدمه: اهمالکاری تحصیلی میتواند بر تمام عرصههای زندگی دانشجویان تأثیر بگذارد که سزاوار توجه بسیار است. مقیاسی نیاز است که بر اساس آن بتوان نتیجهگیریهای روانشناختی را پایهگذاری و دانش و سنجش این سازه را ارتقا داد. این پژوهش با هدف بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه اهمالکاری تحصیلی مک کلوسکی در جامعه دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کرمان انجام شد. روشها: روش این پژوهش توصیفی بود. جامعه آماری کلیه دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمان بود. از این جامعه 402 نفر (220 دختر و 192 پسر) بهعنوان نمونه با روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. روایی سازه براساس تحلیل عاملی تأییدی انجامگرفت و پایایی همسانی درونی و پایایی ثبات پرسشنامه به روش ضریب آلفای کرونباخ و بازآزمایی در کل دانشجویان و به تفکیک جنسیت محاسبه گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها از نرم افزارهای SPSS-26 و AMOS-24استفادهشد. نتایج:یافتههای مربوط به تعیین شاخصهای روانسنجی مقیاس اهمالکاری تحصیلی در سه بخش روایی، اعتبار و هنجاریابی گزارش شد. جهت ارتقاء برازندگی الگوی تک عاملی، گویه های 1، 11، 14، 16، 24 و 25 بهدلیل بار عاملی کمتر از 3/0 حذف شدند. شاخص نیکویی برازش مجذورکای پس از اصلاح مدل به دست آمد. بنابراین الگوی تک عاملی ابزار اهمالکاری تحصیلی در دانشجویان تأیید شد. با توجه به معنیداری آزمون ( 001 /0 ( P<مقیاس حاضر از پایایی ثبات زمانی یا تکرار پذیری قابل قبول و مناسب برخوردار میباشد. نتیجهگیری: نتایج نشان داد که این پرسشنامه پس از حذف 6 گویه از روایی و پایایی مناسب برخوردار است و قابلیت استناد برای پژوهشگران را دارد. واژههای کلیدی: اهمال کاری، دانشجویان، اعتباریابی، نسخه مک کلوسکی
poormoosa H. Examining the psychometric properties of McCloskey's academic procrastination questionnaire in the academic environment. Educ Strategy Med Sci 2025; 18 (2) :79-88 URL: http://edcbmj.ir/article-1-3128-fa.html
پورموسی حسین. بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه اهمالکاری تحصیلی مک کلوسکی در محیط دانشگاهی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1404; 18 (2) :79-88