1- مربی گروه اتاق عمل، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران. 2- دانشجوی کارشناسی ارشد اتاق عمل، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران. ، nastarandezhgam@yahoo.com 3- استادیار گروه اتاق عمل، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران. 4- دانشیار گروه آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
چکیده: (91 مشاهده)
مقدمه: مهارتهای برقراری ارتباط مؤثر برای زندگی انسانها بسیار حیاتی است و یک راه بهبود آن آموزش میباشد. هدف از این پژوهش بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر موبایل مهارتهای برقراری ارتباط مؤثر بر تابآوری، استرس ادراکشده و عملکرد دانشجویان تکنولوژی اتاق عمل دانشگاه علوم پزشکی ایران میباشد. روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمهتجربی از نوع طرح پیشآزمون-پسآزمون است که برروی 89 نفر از دانشجویان کارشناسی تکنولوژی اتاق عمل دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال 1401 انجام شد. پس از نمونهگیری به روش سرشماری آموزش مهارتهای برقراری ارتباط مؤثر بهصورت مبتنی بر موبایل ارائه شد. پرسشنامههای استاندارد قبل و بعد از مداخله توسط نمونهها تکمیل شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمونهای آماری و نرمافزار SPSS نسخه 22 استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد تابآوری دانشجویان در زیرمولفههای اعتماد به غرایز فردی و تحمل عاطفه منفی (001/0>P) و کنترل (026/0=P) و عملکرد آنها در زیرمولفههای گوش دادن (001/0>P)، تنظیم عواطف (041/0=P) و بینش در ارتباط (001/0=P) بعد از آموزش افزایش معنیداری داشت اما بین استرس ادراکشدهدانشجویان قبل و بعد از آموزش اختلاف معنیدار آماری وجود نداشت (931/0=P). همچنین در میان متغیرهای دموگرافیک، بین متغیر جنسیت با تابآوری (041/0=P)، استرس ادراکشده (045/0=P) و عملکرد (021/0=P) ارتباط آماری معنیداری وجود داشت. نتیجه گیری: نتایج نشان داد آموزش مبتنی بر موبایل مهارتهای برقراری ارتباط مؤثر بر چندین زیرمولفه از تابآوری و عملکرد دانشجویان تکنولوژی اتاق عمل مؤثر بود اما این آموزش برروی استرس ادراکشده دانشجویان تأثیری نداشت.
Hannani S, Dezhgam N, Amiri F, Azadi N. Investigating The Impact of Mobile-Based Education on Effective Communication Skills on Resilience, Perceived Stress, and Performance of Operating Room Technology Students. Educ Strategy Med Sci 2025; 18 (2) :24-33 URL: http://edcbmj.ir/article-1-3195-fa.html
حنانی صدیقه، دژگام نسترن، امیری فردین، آزادی نمامعلی. بررسی تأثیر آموزش مبتنی بر موبایل مهارتهای برقراری ارتباط مؤثر بر تابآوری، استرس ادراکشده و عملکرد دانشجویان تکنولوژی اتاق عمل. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1404; 18 (2) :24-33