1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان 2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد گرگان ، neginjabbary@gmail.com 3- دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی آباد کتول
چکیده: (4 مشاهده)
مقدمه:پیشرانهای کارآفرینی در ها میتوانند به عنوان فضا و بستری برای توسعهی سازمانهای آموزشی عمل نمایند. این پژوهش با هدف طراحی و روانسنجی ابزار سنجش توسعهی سازمانهای آموزشی با تاکید بر پیشرانهای کارآفرینی انجام شده است. روشها:پژوهش حاضر از نوع ترکیبی(کمیوکیفی) اکتشافی متوالی بوده، جامعهآماری دربخش کیفی اعضای هیاتعلمی خبره و محققان صاحبنظر در زمینه نظام آموزشعالی و کارآفرینی و در بخش کمی اعضای هیاتعلمی دانشگاههای استان گلستان شامل دانشگاه آزاد اسلامی، علوم پزشکی، منابعطبیعی و پیامنور بوده است. نمونهها در بخش کیفی شامل19 نفر به روش هدفمند و در بخش کمی 279نفر به روش تصادفیطبقهای انتخاب شدند. پس از انجام مصاحبه و اشباعدادهها، مقولهها شناسایی و کدگذاری شدند و براساس آن پرسشنامهای با 5 بعد و 89گویه طراحی گردید. رواییصوری، محتوایی و سازهای وپایایی پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفت. یافتهها:ابتدا روایی صوری و محتوایی پرسشنامه بررسی و 16سوال حذف شد و 73سوال باقی ماند. سپس رواییسازهای مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد، بارعاملی تمامی سوالات بالای 5/0و میانگین واریانساستخراجشده بالای 5/0، پایایی هر دو ملاک (آلفایکرونباخ، پایاییترکیبی) تمام ابعاد بالای7/0 بوده است و در نهایت پرسشنامه با 5 بعد و 73سوال تایید شد. نتیجهگیری: ابزار طراحی شده جهت سنجش توسعهی سازمانهای آموزشی با تاکید بر پیشرانهای کارآفرینی از روایی و پایایی مناسبی برخوردار بوده و میتواند به عنوان ابزار مناسب برای ارزیابی توسعهی سازمانهای آموزشی با تاکید بر پیشرانهای کارآفرینی مورد استفاده قرار گیرد.
Yazdani S, Jabari N, Azma F. Design and psychometrics (validation) validation and psychometrics of measuring tools for the development of educational organizations with an emphasis on entrepreneurial drivers. Educ Strategy Med Sci 2025; 18 (3) :72-92 URL: http://edcbmj.ir/article-1-3196-fa.html
یزدانی سکینه، جباری نگین، آزما فریدون. طراحی و روانسنجی (اعتباریابی) ابزارسنجش توسعهی سازمانهای آموزشی با تاکید بر پیشرانهای کارآفرینی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1404; 18 (3) :72-92