[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 18، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1404 ) ::
جلد 18 شماره 3 صفحات 92-72 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی و روان‌سنجی (اعتبار‌یابی) ابزارسنجش توسعه‌ی سازمان‌های آموزشی با تاکید بر پیشران‌های کارآفرینی
سکینه یزدانی1 ، نگین جباری*2 ، فریدون آزما3
1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد‌ گرگان
2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد‌ گرگان ، neginjabbary@gmail.com
3- دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی آباد کتول
چکیده:   (4 مشاهده)
مقدمه: پیشران‌های کارآفرینی در ها می‌توانند به عنوان فضا و بستری برای توسعه‏ی سازمان‏های آموزشی عمل نمایند. این پژوهش با هدف طراحی و روان‏سنجی ابزار سنجش توسعه‏ی سازمان‏های آموزشی با تاکید بر پیشران‏های کارآفرینی انجام شده است.
روش‌ها: پژوهش حاضر از نوع ترکیبی(کمی‏وکیفی) اکتشافی متوالی بوده، جامعه‏آماری دربخش کیفی اعضای هیات‏علمی خبره و محققان صاحب‏نظر در زمینه نظام آموزش‏عالی و کارآفرینی و در بخش کمی اعضای هیات‏علمی دانشگاه‏های استان گلستان شامل دانشگاه آزاد اسلامی، علوم پزشکی، منابع‏طبیعی و پیام‏نور بوده است. نمونه‏ها در بخش کیفی شامل19 نفر  به روش هدفمند و در بخش کمی 279نفر به روش تصادفی‏طبقه‏ای انتخاب شدند. پس از انجام مصاحبه و  اشباع‏داده‏­ها، مقوله‏­ها شناسایی و کدگذاری شدند و براساس آن پرسشنامه‏­­ای با 5 بعد و 89گویه طراحی گردید. روایی‏صوری، محتوایی و ‏سازه‏ای و پایایی پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفت.
یافته‌ها: ابتدا روایی صوری و محتوایی پرسشنامه بررسی و 16سوال حذف شد و 73سوال باقی ماند. سپس روایی‏سازه‏ای مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد، بار‏عاملی تمامی سوالات بالای 5/0و میانگین واریانس‏استخراج‏شده بالای 5/0، پایایی هر دو ملاک (آلفای‏کرونباخ، پایایی‏ترکیبی) تمام ابعاد بالای7/0 بوده است و در نهایت پرسشنامه با 5 بعد و 73سوال تایید شد.
نتیجه‌گیری: ابزار طراحی شده جهت سنجش توسعه‏ی سازمان‏های آموزشی با تاکید بر پیشران‏های کارآفرینی از روایی و پایایی مناسبی برخوردار بوده و می‏تواند به عنوان ابزار مناسب برای ارزیابی توسعه‏ی سازمان‏های آموزشی با تاکید بر پیشران‏های کارآفرینی مورد استفاده قرار گیرد.
واژه‌های کلیدی: ابزار، اعتبار‌یابی، پیشران‌های کارآفرینی، توسعه، روان‌سنجی، سازمان‌های آموزشی‌
متن کامل [PDF 1222 kb]   (2 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سایر موضوعات
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Yazdani S, Jabari N, Azma F. Design and psychometrics (validation) validation and psychometrics of measuring tools for the development of educational organizations with an emphasis on entrepreneurial drivers. Educ Strategy Med Sci 2025; 18 (3) :72-92
URL: http://edcbmj.ir/article-1-3196-fa.html

یزدانی سکینه، جباری نگین، آزما فریدون. طراحی و روان‌سنجی (اعتبار‌یابی) ابزارسنجش توسعه‌ی سازمان‌های آموزشی با تاکید بر پیشران‌های کارآفرینی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1404; 18 (3) :72-92

URL: http://edcbmj.ir/article-1-3196-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 18، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4714