1- دانشگاه بوعلی سینا ، m.majidiparast@basu.ac.ir 2- دانشگاه بوعلی سینا
چکیده: (77 مشاهده)
مقدمه: یکی از ایدههای نوظهور و نوپا در حیطه روانشناسی سلامت تحصیلی، سبک زندگی تحصیلی سلامتمحور است که چارچوب ارزشمندی جهت اطلاع از شرایط انگیزشی/هیجانی/رفتاری یادگیرندگان فراهم میآورد. پژوهش حاضر با هدف تدوین مدل سبک زندگی تحصیلی سلامتمحور بر اساس انگیزش ورزشی با نقش تعدیلکنندگی شبکههای اجتماعی انجام شد. روش کار: پژوهش حاضر توصیفی - همبستگی و از نوع مدلسازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه بوعلی سینا در سال 1399-1400به تعداد 10855 نفر بود که حجم نمونه بر اساس جدول مورگان 373 نفر محاسبه گردید. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه رفتارهای سبک زندگی تحصیلی سلامتمحور صالح زاده و همکاران ، پرسشنامه انگیزش شرکت در فعالیتهای ورزشی دیوید مارکلند و پرسشنامه استفاده از شبکههای اجتماعی خدایاری، دانشور حسینی و سعیدی بود. نتایج: یافتههای پژوهش نشان داد که انگیزش ورزشی بر سبک زندگی تحصیلی سلامتمحور تأثیر مثبت و معنیداری دارد. همچنین شبکههای اجتماعی بر سبک زندگی تحصیلی سلامتمحور تأثیر معناداری ندارد و شبکههای اجتماعی در تبیین رابطه بین انگیزش ورزشی و سبک زندگی تحصیلی سلامتمحور دانشجویان نقش تعدیلکنندگی نداردیافتههای پژوهش نشان داد که انگیزش ورزشی بر سبک زندگی تحصیلی سلامتمحور تأثیر مثبت و معنیداری دارد. همچنین شبکههای اجتماعی بر سبک زندگی تحصیلی سلامتمحور تأثیر معناداری ندارد و شبکههای اجتماعی در تبیین رابطه بین انگیزش ورزشی و سبک زندگی تحصیلی سلامتمحور دانشجویان نقش تعدیلکنندگی ندارد نتیجهگیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر میتوان بیان کرد که انگیزش ورزشی راهکار ارزشمندی برای دستیابی به رفتارهای ارتقاء دهنده سبک زندگی تحصیلی سلامتمحور و قابل تعمیم به محیط تحصیلی جهت انطباق و سازگاری با چالش های تحصیلی است .
majidiparast M, yazdi R, moemeni S. Compilation of a health-oriented academic lifestyle model based on sports motivation with the moderating role of social networks. Educ Strategy Med Sci 2025; 18 (2) :89-100 URL: http://edcbmj.ir/article-1-3224-fa.html
مجیدی پرست معصومه، یزدی رضوان، مومنی سجاد. تدوین الگوی سبک زندگی تحصیلی سلامتمحور بر اساس انگیزش ورزشی با نقش تعدیلکنندگی شبکههای اجتماعی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1404; 18 (2) :89-100