[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 18، شماره 2 - ( خرداد-تیر 1404 ) ::
جلد 18 شماره 2 صفحات 100-89 برگشت به فهرست نسخه ها
تدوین الگوی سبک زندگی تحصیلی سلامت‌محور بر اساس انگیزش ورزشی با نقش تعدیل‌کنندگی شبکه‌های اجتماعی
معصومه مجیدی پرست1 ، رضوان یزدی2 ، سجاد مومنی2
1- دانشگاه بوعلی سینا ، m.majidiparast@basu.ac.ir
2- دانشگاه بوعلی سینا
چکیده:   (77 مشاهده)
مقدمه: یکی از ایده‌های نوظهور و نوپا در حیطه روانشناسی سلامت تحصیلی، سبک زندگی تحصیلی سلامت‌محور است که چارچوب ارزشمندی جهت اطلاع از شرایط انگیزشی/هیجانی/رفتاری یادگیرندگان فراهم می‌آورد. پژوهش حاضر با هدف تدوین مدل سبک زندگی تحصیلی سلامت‌محور بر اساس انگیزش ورزشی با نقش تعدیل‌کنندگی شبکه‌های اجتماعی انجام شد.
روش کار: پژوهش حاضر توصیفی - همبستگی و از نوع مدل‌سازی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش شامل  تمامی دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه بوعلی سینا در سال 1399-1400به تعداد 10855 نفر بود که حجم نمونه بر اساس جدول مورگان 373 نفر محاسبه گردید. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه رفتارهای سبک زندگی تحصیلی سلامت‌محور صالح زاده و همکاران ، پرسشنامه انگیزش شرکت در فعالیت‌های ورزشی دیوید مارکلند و پرسشنامه استفاده از شبکه‌های اجتماعی خدایاری، دانشور حسینی و سعیدی بود.
نتایج: یافته‌های پژوهش نشان داد که انگیزش ورزشی بر سبک زندگی تحصیلی سلامت‌محور تأثیر مثبت و معنی‌داری دارد. همچنین شبکه‌های اجتماعی بر سبک زندگی تحصیلی سلامت‌محور تأثیر معناداری ندارد و شبکه‌های اجتماعی در تبیین رابطه بین انگیزش ورزشی و سبک زندگی تحصیلی سلامت‌محور دانشجویان نقش تعدیل‌کنندگی ندارد یافته‌های پژوهش نشان داد که انگیزش ورزشی بر سبک زندگی تحصیلی سلامت‌محور تأثیر مثبت و معنی‌داری دارد. همچنین شبکه‌های اجتماعی بر سبک زندگی تحصیلی سلامت‌محور تأثیر معناداری ندارد و شبکه‌های اجتماعی در تبیین رابطه بین انگیزش ورزشی و سبک زندگی تحصیلی سلامت‌محور دانشجویان نقش تعدیل‌کنندگی ندارد
نتیجه‌گیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر می‌توان بیان کرد که انگیزش ورزشی راهکار ارزشمندی برای دستیابی به رفتارهای ارتقاء دهنده سبک زندگی تحصیلی سلامت‌محور و قابل تعمیم به محیط تحصیلی جهت انطباق و سازگاری با چالش های تحصیلی است .

 
واژه‌های کلیدی: سبک زندگی تحصیلی سلامت‌محور، انگیزش ورزشی، شبکه‌های اجتماعی
متن کامل [PDF 1034 kb]   (22 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1402/8/19 | پذیرش: 1402/9/11 | انتشار: 1404/3/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

majidiparast M, yazdi R, moemeni S. Compilation of a health-oriented academic lifestyle model based on sports motivation with the moderating role of social networks. Educ Strategy Med Sci 2025; 18 (2) :89-100
URL: http://edcbmj.ir/article-1-3224-fa.html

مجیدی پرست معصومه، یزدی رضوان، مومنی سجاد. تدوین الگوی سبک زندگی تحصیلی سلامت‌محور بر اساس انگیزش ورزشی با نقش تعدیل‌کنندگی شبکه‌های اجتماعی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1404; 18 (2) :89-100

URL: http://edcbmj.ir/article-1-3224-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 18، شماره 2 - ( خرداد-تیر 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4713