[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 17، شماره 5 - ( آذر-دی 1403 ) ::
جلد 17 شماره 5 صفحات 80-66 برگشت به فهرست نسخه ها
شناسایی چالش ها و راهکارهای بهبود کیفیت آموزش پزشکی در جهت ارتقای رتبه بندی بین المللی دانشگاه های علوم پزشکی ایران: یک مطالعه کیفی
عسگر آقایی هشجین1 ، حمیدرضا برادران2 ، علی نعمتی1 ، ماریا فرخی3 ، پوریا فرخی 4
1- دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
2- گروه اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
3- معاونت بین الملل، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
4- گروه مدیریت، سیاست‌گذاری و اقتصاد سلامت، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران. ، pouriafarrokhi73@gmail.com
چکیده:   (74 مشاهده)
مقدمه
کیفیت آموزش پزشکی علاوه بر پاسخ به نیازهای سلامت جامعه، می­تواند بر رتبه­بندی بین ­المللی دانشگاه ­ها تأثیرگذار باشد. بنابراین این مطالعه باهدف شناسایی چالش ­ها و راهکارهای بهبود کیفیت آموزش پزشکی در جهت ارتقای رتبه­بندی بین ­المللی دانشگاه ­های علوم پزشکی ایران انجام گرفت.
روش کار
پژوهش کیفی حاضر در سال 1401 در دانشگاه­های علوم پزشکی ایران انجام گرفت. مصاحبه­های نیمه ساختاریافته هدفمند با 35 نفر از مدیران، معاونین، اعضای هیئت‌علمی و کارشناس­های خبره شاغل در معاونت ­های مختلف انجام گرفت و تا مرحله اشباع ادامه یافت. تحلیل داده­ها به روش تحلیل محتوای قراردادی گرانهایم و لاندمن انجام گرفت.
یافته­ ها
در مطالعه حاضر، تعداد ۴۳ چالش در پنج حیطه اصلی شامل ضعف در آموزش و پژوهش، ضعف در تعاملات، بودجه ناکافی، برنامه‌ریزی نامناسب و ضعف در نیروی انسانی تقسیم شدند. همچنین تعداد ۷۱ راهکار در هفت گروه اصلی شامل بهبود در آموزش، توسعه تحقیقات، ارتقاء همکاری های درون بخشی و بین بخشی، سرمایه گذاری در زیرساخت ها، ارزشیابی، استخدام و حفظ نیروی انسانی متخصص و حمایت مالی شناسایی شدند.
نتیجه ­گیری
در راستای نتایج مطالعه حاضر، به مدیران و سیاست‌گذاران پیشنهاد می­گردد در جهت رفع موانع و چالش­های موجود با فراهم‌سازی امکانات و تکنولوژی­های آموزشی جدید، جذب اساتید باکیفیت، نظارت بر عملکرد اساتید، افزایش تعاملات بین المللی و حمایت مالی کافی اقدام کنند.
واژه‌های کلیدی: کیفیت آموزش پزشکی، رتبه بندی بین المللی، رتبه بندی دانشگاه ها، چالش ها، راهکارها
متن کامل [PDF 780 kb]   (32 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی کيفی | موضوع مقاله: پ‍ژوهش در آموزش علوم پزشکی
دریافت: 1402/12/22 | پذیرش: 1403/8/3 | انتشار: 1403/9/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Aghaei Hashjin A, Baradaran H, Nemati A, Farrokhi M, Farrokhi P. Challenges and Solutions to Improve the Quality of Medical Education to enhance the International Ranking of Iranian Universities of Medical Sciences: A Qualitative Study. Educ Strategy Med Sci 2024; 17 (5) :66-80
URL: http://edcbmj.ir/article-1-3258-fa.html

آقایی هشجین عسگر، برادران حمیدرضا، نعمتی علی، فرخی ماریا، فرخی پوریا. شناسایی چالش ها و راهکارهای بهبود کیفیت آموزش پزشکی در جهت ارتقای رتبه بندی بین المللی دانشگاه های علوم پزشکی ایران: یک مطالعه کیفی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1403; 17 (5) :66-80

URL: http://edcbmj.ir/article-1-3258-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 17، شماره 5 - ( آذر-دی 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4660