1- دانشگاه آزاد واحد تنکابن 2- دانشگاه گیلان ، farhad.asghari@gmail.com 3- دانشگاه آزاد واحد پارس آباد مغان
چکیده: (35 مشاهده)
مقدمه:پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش راهبردهای مدیریت هیجان مبتنی بر طرحواره درمانی و زوجدرمانی هیجانمدار بر رضایت زناشویی زوجین جوان دارای تعارض زناشویی بود. روش : این مطالعه نیمهتجربی بر روی زوجین دارای تعارض زناشویی مراجعهکننده به مراکز مشاوره رشت در ماههای اردیبهشت، خرداد و تیر ۱۴۰۱ انجام شد. ۳۰ زوج به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه EFT، ST و کنترل قرار گرفتند. دو گروه آزمایش هر کدام ۱۰ جلسه درمانی ۹۰ دقیقهای با یک جلسه هفتگی به مدت ۱۰ هفته دریافت کردند، در حالی که گروه کنترل هیچ مداخله درمانی دریافت نکرد. علاوه بر این، یک مرحله پیگیری نیز در طرح گنجانده شد.. برای جمعآوری دادهها از مقیاس زوجی ENRICHاستفاده شد و تحلیل دادهها با استفاده از آزمونهای تحلیل کواریانس چند متغیره در نرمافزارSPSS24 انجام شد. یافته ها: نتایج نشان داد هر دو مداخله EFT و STدر مراحل پس آزمون بر افزایش رضایت زناشویی زوجین تأثیر مثبت و معنادار دارند(P<0/01). همچنین، نتایج آزمون تعقیبی، میزان اثربخشی مداخلهEFTبر افزایش رضایت زناشویی زوجین را بیشتر از STنشان داد(P<0/01). امانتایج آزمون تعقیبی در مرحله پیگیری نشان داد که تفاوت میانگین، از نظرآماری معنیدار است(0/05≥P).بنابراین میتوان نتیجه گرفت که اثربخشی EFTو STبر رضایت زناشویی زوجین، حتی در مرحله پیگیری نیز متفاوت استو EFTبیشتر از STبر رضایت زناشویی زوجین اثر داشته است. نتیجهگیری: هر دو رویکردبر افزایش رضایت زناشویی زوجین اثربخش است. اما اثربخشی EFTکارآمدتر از STاست.
Darvishnejad Sicaroudi A, Asghari F, zarbakhsh Bahri M, Qasimzadeh A. Comparison of the Effectiveness of Teaching Emotion Management Strategies Based on Schema Therapy(ST) and Emotionally Focused Couple therapy(EFT) On marital satisfaction in Young Couples with Marital Conflict.. Educ Strategy Med Sci 2025; 18 (4) :55-70 URL: http://edcbmj.ir/article-1-3329-fa.html
درویش نژاد سیکارودی علیرضا، اصغری فرهاد، زربخش بحری محمدرضا، قاسم زاده اجیرلو عظیم. مقایسه اثربخشی آموزش راهبردهای تنظیم هیجان مبتنی بر طرحواره درمانی و زوج درمانی هیجان مدار بر رضایت زناشویی زوجین جوان دارای تعارض زناشویی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1404; 18 (4) :55-70