[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 6، شماره 3 - ( پاییز 1392 ) ::
جلد 6 شماره 3 صفحات 158-153 برگشت به فهرست نسخه ها
میزان پایبندی مدرسان دانشگاه آزاد اسلامی به اصول علمی طراحی آزمون‌های پیشرفت تحصیلی
رسول فانی خیاوی ، علی ایوبیان 1، کاظم بنی هاشم ، ایمان کریمی ، محمدکریم بهادری
1- مرکز تحقیقات مدیریت بیمارستانی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران ، ayoob1361@yahoo.com
چکیده:   (17139 مشاهده)

 اهداف: از آنجا که ارزشیابی پیشرفت تحصیلی از مهم‌ترین فعالیت‌های آموزشی مدرسان و مربیان است، این فرآیند باید در سراسر دوره آموزش جریان داشته باشد. مدرسان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی موظف هستند که در ارزشیابی از آموخته‌های دانشجویان، اصول علمی را رعایت کنند. هدف این پژوهش شناسایی و تعیین میزان پایبندی مدرسان دانشگاه‌های آزاد اسلامی نسبت به اصول علمی طراحی آزمون‌های پیشرفت تحصیلی بود.

 روش‌ها: پژوهش توصیفی حاضر در جامعه آماری امتحانات دروس ارایه‌شده در واحدهای دانشگاه‌های آزاد اسلامی استان اردبیل در پایان نیمسال اول سال تحصیلی 90-1389 انجام شد. 48 نمونه به روش طبقه‌ای تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسش‌نامه محقق‌ساخته شامل دو بخش متغیرهای جمعیت‌شناختی و 32 سئوال در 5 حیطه‌های محتوی، بودجه‌بندی، توانایی پاسخدهی دانشجویان، طراحی از آسان به مشکل و زمانبندی سئوالات بود. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS 19 و آزمون‌های T مستقل، همبستگی پیرسون و آنالیز واریانس یک‌طرفه تجزیه و تحلیل شدند.

 یافته‌ها: بین میزان پایبندی به رعایت اصول علمی طراحی سئوالات آزمون پیشرفت تحصیلی و سطح مدرک تحصیلی، جنسیت و ارتباط درس با تخصص ارتباط معنی‌داری مشاهده نشد (05/0

 نتیجه‌گیری: مدرسان دانشگاه آزاد اسلامی به رعایت اصول علمی طراحی آزمون‌های سنجش پیشرفت تحصیلی پایبندی زیاد دارند.

واژه‌های کلیدی: پایبندی، یادگیری، آزمون های پیشرفت تحصیلی، دانشگاه
متن کامل [PDF 489 kb]   (3787 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1391/11/19 | پذیرش: 1392/6/19 | انتشار: 1392/6/19
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fani Khayavi R., Ayoubian A., Banihashem K., Karimi I., Bahadori M.K.. Level of Islamic Azad University Teachers’ adherence to scientific principles of designing academic progression tests. Educ Strategy Med Sci 2013; 6 (3) :153-158
URL: http://edcbmj.ir/article-1-373-fa.html

فانی خیاوی رسول، ایوبیان علی، بنی هاشم کاظم، کریمی ایمان، بهادری محمدکریم. میزان پایبندی مدرسان دانشگاه آزاد اسلامی به اصول علمی طراحی آزمون‌های پیشرفت تحصیلی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1392; 6 (3) :153-158

URL: http://edcbmj.ir/article-1-373-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 3 - ( پاییز 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645