[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 6، شماره 4 - ( زمستان 1392 ) ::
جلد 6 شماره 4 صفحات 215-209 برگشت به فهرست نسخه ها
آسیب‌شناسی آموزش بالینی دروس پرستاری بیماری‌های داخلی جراحی؛ مطالعه کیفی
فریبا تباری ، عباس عبادی 1، سیده فاطمه جلالی‌نیا
1- گروه داخلی جراحی، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌ا...(عج)، تهران، ایران ، ebadi1347@yahoo.com
چکیده:   (14430 مشاهده)

اهداف: آموزش بالینی قلب آموزش حرفه‌ای و مهم‌ترین بخش پرستاری است، زیرا دانشجویان فرصت لازم برای فراگیری عملی آموخته‌های نظری و کسب مهارت‌های حرفه‌ای را پیدا می‌کنند. این مطالعه با هدف تبیین آسیب‌شناسی آموزش بالینی دروس پرستاری بیماری‌های داخلی- جراحی انجام شد.

روش‌ها: این مطالعه‌ کیفی از نوع تحلیل محتوی در زمستان 1391 در دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد. مشارکت‌کنندگان شامل 4 عضو هیات علمی، 2 نفر مسئول امور بالینی و 5 دانشجوی ترم آخر کارشناسی پرستاری بودند که با استفاده از روش نمونه‌گیری هدف­مند انتخاب شدند. برای جمع ‌ آوری داده ‌ ها از مصاحبه عمیق و نیمه‌ساختاریافته به­طور انفرادی استفاده شد. برای تحلیل داده‌ها ، متن مصاحبه‌های تایپ‌شده به نرم‌افزار MAXQD انتقال یافت و کدگذاری داده‌ها با استفاده از این نرم‌افزار انجام شد.

یافته‌ها: چهار طبقه اصلی کارآمدی مربی، کرامت، برنامه‌ریزی آموزشی و خودکفایتی و 11 طبقه فرعی (دانش کافی و مرتبط با درس، وظیفه‌شناسی، تجربه بالینی، احترام، ارتباط موثر، حمایت ناکافی، برنامه درسی نیازمحور، زمان‌بندی ارایه دروس، نظارت اثربخش، استقلال و ابهام در نقش) استخراج شد.

نتیجه‌گیری: برنامه‌ریزی مناسب توسط مسئولان و افزایش توانمندی‌های مربیان پرستاری از عوامل تاثیرگذار بر آموزش بالینی دروس داخلی- جراحی است.

واژه‌های کلیدی: آسیب‌شناسی، آموزش بالینی، داخلی- جراحی، تحلیل محتوی، مطالعه کیفی
متن کامل [PDF 449 kb]   (2831 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: سلامت
دریافت: 1392/3/28 | پذیرش: 1392/6/17 | انتشار: 1392/9/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tabari F., Ebadi A., Jalalinia S.F.. Pathology of the Clinical Education of Medical-Surgical Nursing Courses: A Qualitative Study. Educ Strategy Med Sci 2014; 6 (4) :209-215
URL: http://edcbmj.ir/article-1-455-fa.html

تباری فریبا، عبادی عباس، جلالی‌نیا سیده فاطمه. آسیب‌شناسی آموزش بالینی دروس پرستاری بیماری‌های داخلی جراحی؛ مطالعه کیفی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1392; 6 (4) :209-215

URL: http://edcbmj.ir/article-1-455-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 6، شماره 4 - ( زمستان 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4645