1- گروه ایمنیشناسی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز، اهواز، ایران ، shakurnia@yahoo.com 2- گروه ارزشیابی، مدیریت مطالعات و توسعه آموزش، دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز، اهواز، ایران
چکیده: (7741 مشاهده)
اهداف: ارزشیابی استاد نقش مهمی در برنامهریزی و بهبود کیفیت آموزش در دانشگاهها دارد. یکی از چالشهایی که دانشگاهها با آن مواجهاند، استفاده از روشها و منابع مناسب برای ارزیابی عملکرد آموزشی اعضای هیات علمی است. این مطالعه با هدف تعیین میزان همبستگی بین نمرات ارزشیابی استاد توسط دانشجویان، مدیران گروههای آموزشی و روسای دانشکدهها انجام شد.
روشها: در این مطالعه توصیفی- مقطعی، نمرات ارزشیابی 205 نفر از اعضای هیات علمی علوم پایه دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز در سال تحصیلی 91-1390 مورد بررسی قرار گرفت. نمرات ارزشیابی مربوط به تمامی اعضای هیات علمی غیربالینی دانشگاه بود که توسط سه گروه دانشجویان, مدیران گروهها و روسای دانشکدهها به اساتید داده شده بود. برای گردآوری دادهها از سه پرسشنامه که روایی و پایایی آنها قبلاً مورد تایید قرار گرفته بود، استفاده شد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS 18 و ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شدند.
یافتهها: میانگین نمرات ارزشیابی اساتید توسط دانشجویان، مدیران گروههای آموزشی و روسای دانشکدهها به ترتیب 40/0±07/4، 49/0±44/4 و 52/0±39/4 بود. بین نمرات ارزشیابی اساتید توسط مدیران گروهها و روسای دانشکدهها رابطه معنیدار آماری وجود داشت (0575/0= r ؛ 0001/0= p )، اما در سایر موارد همبستگی معنیدار مشاهده نشد.
نتیجهگیری: میزان توافق مدیران گروهها و روسای دانشکدهها در مورد ارزشیابی استاد با همدیگر بیشتر از میزان توافق آنها با دانشجویان است.
Shakurnia A., Taherzadeh M.. Correlation between Teachers' Evaluation Scores by Students, the Department Head and the Faculty Dean. Educ Strategy Med Sci 2014; 7 (3) :155-160 URL: http://edcbmj.ir/article-1-500-fa.html
شکورنیا عبدالحسین، طاهرزاده مریم. همبستگی بین نمرات ارزشیابی اساتید توسط دانشجویان، مدیر گروه و رئیس دانشکده. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1393; 7 (3) :155-160