[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 8، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1394 ) ::
جلد 8 شماره 3 صفحات 143-137 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی خلاقیت اساتید علوم پایه پزشکی براساس نظریه تورنس؛ دانشگاه علوم پزشکی ایران
حبیبه بابایی اوصالو1 ، زهره سهرابی 2، مجتبی خواجه آزاد3
1- گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
2- گروه آموزش پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران ، zosohrabi@yahoo.com
3- گروه آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
چکیده:   (15463 مشاهده)

اهداف: آموزش خلاقیت به فراگیران نیازمند اساتید خلاقی است که قادر باشند با رهبری مناسب کلاس درس، روش‌های گوناگون تدریس را به‌منظور پرورش خلاقیت فراگیران به‌کار گیرند. هدف این مطالعه، بررسی وضعیت خلاقیت اساتید علوم پایه دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران براساس نظریه تورنس بود.
ابزار و روش‌ها: در این مطالعه همبستگی در نیم‌سال دوم سال تحصیلی ٩٣-1392، 60 نفر از اساتید مشغول به تدریس در مقطع علوم پایه دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران به‌صورت سرشماری مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار پژوهش، پرسش‌نامه استاندارد خلاقیت تورنس بود. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS 16 و آزمون‌های ضریب همبستگی پیرسون، لوین، تحلیل واریانس و کروسکال- والیس تحلیل شدند.
 یافته‌ها: خلاقیت بسیار کم وجود نداشت، اما 10 نفر از اساتید (٧/١۶%) خلاقیت کم، 17 نفر (٣/٢۸%) خلاقیت متوسط، 24 نفر (0/٤٠%) خلاقیت زیاد و 9 نفر (0/١۵%) خلاقیت بسیار زیاد داشتند. میانگین امتیاز کل خلاقیت ٥٢/١±٢۳/۸٥ و برای ابعاد سیالیت ٥٢/٠±٢٥/٢٣، انعطاف‌پذیری ٤٣/٠±٥٥/٢٢، بسط ٤5/٠±٦٧/٢٠ و ابتکار 50/٠±١٥/١٩ بود (٠٠01/٠p<). خلاقیت اساتید با سن (٠٤٧/٠=p؛ ٢۵٧/٠-=r) و سابقه تدریس (٠١٥/٠=p؛ ٣٢٢/٠-=r) رابطه معکوس داشت.
نتیجه‌گیری: خلاقیت اساتید علوم پایه دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران، در سطح "زیاد" ارزیابی می‌شود.

واژه‌های کلیدی: نظریه تورنس، خلاقیت، اساتید، علوم پایه زیست‌پزشکی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ایران
متن کامل [PDF 495 kb]   (2548 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (5637 مشاهده)  
نوع مطالعه : توصيفی و نظرسنجی | موضوع مقاله: روش­‌های ارزشیابی در علوم پزشکی
دریافت: 1393/8/11 | پذیرش: 1394/2/28 | انتشار: 1394/3/11
فهرست منابع
1. Behroozi N. The Necessity of Raising Creativity in Advanced Education. J Eng Educ. 2007;29(8):81-95. [Persian] [Homepage]
2. Afshar Kohan Z, Asareh AR. Effect of creativity training to teachers on student creativity province\\\\\\\'s first-grade school year 2009-10. Initiat Creat Hum Sci. 2012;1(2):29-55. [Persian] [Homepage]
3. Ghahraman Tabrizi K, Tondnevis F, Amirtash AM, Kadivar P. The relationship between organizational culture and the creativity of physical education department’s faculty of Iran’s governmental universities. Motor Sport. 2005;3(6):139-50. [Persian] [Homepage]
4. Pirkhaefi A. Creativity: Principles and methods. Tehran: Ghoghnoos; 2006. [Persian] [Homepage]
5. Seif AA. Modern educational psychology: Psychology of learning and teaching. Tehran: Doran; 2011. [Persian] [Homepage]
6. Kyung Hwa L. The relationship between creative thinking ability and creative personality of preschoolers. Int Educ J. 2005;6(2)194-99. [Homepage]
7. Sam Khanian MR, Jahanian R, Mortezai A, Sam Khanian M. Creativity and innovation in education organization. Tehran: Espand Honar; 2008. [Persian] [Homepage]
8. Parker J. The impact of visual art instruction on student creativity [Dissertation]. Naples, FL. Walden University; 2008. [Homepage]
9. Mirkamali SM. Creative thinking and its fertility in educational organizations. Psychol Educ. 1999;4(2):99-120. [Persian] [Homepage]
10. Pisanu F, Menapace P. Creativity & Innovation: Four Key Issues from a Literature Review. Creat Educ. 2014;5(3):145-54. [Homepage]
11. Hosseini M, Sadeghi T. Effective factors on faculty members’ creativity and innovation and presenting strategy for promotion. Educ Strateg Med Sci. 2010;3(1):1-6. [Persian] [Homepage]
12. Shoghi B, Mortezavi SM. Individual and organizational creativity [concepts, definitions and theories]. Tehran: Raze Nahan; 2012. [Persian] [Homepage]
13. Teresa AM, Schatzel EA, Moneta GB, Kramer SJ. Leader behaviors and the work environment for creativity: Perceived leader support. Leadersh Q. 2004;15(1):5-32. [Homepage]
14. Dau Gaspar O. The teachers’ creative attitudes: An influence factor of the students’ creative attitudes. Florence, Italy: International Conference on the Future of Education. 2011. [File]
15. Ibrakovid V, Bognar B. Creativity in teaching plant production. Educ J Living Theories. 2009;2(2):232-45. [Homepage]
16. Jaussi KS, Dionne SD. Leading for creativity: The role of unconventional leader behavior. Leadersh Q. 2003;14(4-5):475-98. [Science Direct]
17. Martin NK, Nancy K, Yin Z. Attitudes and beliefs regarding classroom management style: Differences between male and female teachers. Res Sch. 2003;10(2):29-43. [Homepage]
18. Jauk E, Benedek M, Dunst B, Neubauer AC. The relationship between intelligence and creativity: New support for the threshold hypothesis by means of empirical breakpoint detection. Intelligence. 2013;41(4):212-21. [PubMed]
19. Rezaei S, Manochehri M. Reliability, validity and standardization Torrance test of creative teachers in secondary schools in Tehran. J Psychol Educ Sci. 2009;38(3):46-68. [Persian] [Homepage]
20. Fakhrerahimi S, Dehqan A, Bakhshani N. Causes of speech disorders in primary school students of Zahedan. Zahedan J Res Med Sci. 2013;15(2):79-82. [File]
21. Alizadeh Gh, Salimi Gh. The Relation between Organizational Culture and Improvement in the Quality of Secondary School Performance in Isfahan. Knowl Res Educ Sci. 2007;4(14):43-70. [Persian] [Homepage]
22. Rice G. Individual values, organizational context, and self-perceptions of employee creativity: Evidence from Egyptian organizations. J Business Res. 2006;59(2):233-41. [Science Direct]
23. Tajali SA, Safania AM, Moosavi SJ. The relationship between organizational culture and creativity in physical education experts in university of Applied Science and Technology. Int J Sport Stud. 2013;3(11):1237-45. [Homepage]
24. Hon AHY, Shaping environments conductive to creativity: The role of intrinsic motivation. Cornell Hosp Q. 2012;53(1):53-64. [Homepage]
25. Ziapour A, Khatony A, Kianipour N, Jafary F. Identification and analysis of labor productivity components based on ACHIEVE model (Case study: Staff of Kermanshah University of Medical Sciences). Glob J Health Sci. 2014;7(1):315-21. [PubMed]
26. Mohammadi M, Esfandnia A, Fathinia R, Mohammadi E, Rezaei S. Examine the relationship between organizational trust and organizational innovation. Spectrum. 2014;3(9):276-83. [Homepage]
27. Shaterani S, Gheytasi Zadeh F, Goodarzi F. An examination of the intermediary role of creativity in the relation between knowledge management and faculty members (Case Study: Tehran\\\\\\\'s Azad University\\\\\\\'s units, Iran). J Educ Manage Stud. 2015;5(1):27-33. [File]
28. Hogan SJ, Coote LV. Organizational culture, innovation, and performance: A test of Schein\\\\\\\'s model. J Business Res. 2014;67(8):1609-21. [Homepage]
29. Auernhammer J, Hall H. Organizational culture in knowledge creation, creativity and innovation: Towards the Freiraum model. J Info Sci. 2013;11(1):1-14. [File]
30. Naranjo Valencia JC, Jimenez Jimenez D, Sanz Valle R. Innovation or imitation? The role of organizational culture. Manag Decis. 2011;49(1):55-72. [DOI]
31. Jung DI. Transformational and transactional leadership and their effects on creativity in group. Creat Res J. 2001;13(2):185-95. [DOI]
32. Gumusluoglu L. Ilsv A. Transformational leadership, creativity and organizational innovation. J Business Res. 2009;62(4):461-73. [Science Direct]
33. Burton C. The entrepreneurial university: New foundations for collegiality, autonomy, and achievement. Higher Educ Manag. 2001;13(2):9-24. [Homepage]
34. Mora JG, Villarreal E. Breaking down structural barriers to innovation in traditional universities. Higher Educ Manag. 2001;13(2):57-66. [File]
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Babaei Osalou H, Sohrabi Z, Khajehazad M. Creativity Analysis in Faculties of Biomedical Courses According to Torrance Creativity Theory Iran University of Medical Sciences. Educ Strategy Med Sci 2015; 8 (3) :137-143
URL: http://edcbmj.ir/article-1-735-fa.html

بابایی اوصالو حبیبه، سهرابی زهره، خواجه آزاد مجتبی. بررسی خلاقیت اساتید علوم پایه پزشکی براساس نظریه تورنس؛ دانشگاه علوم پزشکی ایران. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1394; 8 (3) :137-143

URL: http://edcbmj.ir/article-1-735-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 8، شماره 3 - ( مرداد-شهریور 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4660