1- گروه مشاوره، واحد خمینی شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران ، shokooh.ansarypoor@gmail.com 2- گروه مشاوره، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده: (3925 مشاهده)
مقدمه:هدف این پژوهش بررسی تأثیر درمان مبتنی بر تحلیل عملکرد (FAP) بر کاهش فرسودگی تحصیلی دانشجویان دختر سال آخر دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر اصفهان بود. روش کار:این پژوهش نیمه تجربی از نوع پیشآزمون، پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش دانشجویان دختر سال آخر دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر اصفهان در تابستان و زمستان سال 1394 بودند. نمونه پژوهش شامل 30 نفر دانشجو بودند که از بین افراد در دسترس انتخاب شده و در دو گروه آزمایش و گواه قرار داده شدند. افراد گروه آزمایش، به مدت 16 جلسه در 16 هفته تحت درمان مبتنی بر تحلیل عملکرد (FAP) قرار گرفتند و در پایان از هر دو گروه پسآزمون به عمل آمد. ابزار اندازهگیری، پرسشنامه فرسودگی تحصیلی مسلش بود. دادهها توسط نرمافزار SPSS و روش آماری تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شد. یافتهها: نتایج بهدستآمده نشان داد که تفاوت معناداری بین نمرات فرسودگی تحصیلی گروه آزمایش و گواه در پسآزمون وجود داشت. به این معنی که درمان مبتنی بر تحلیل عملکرد بر فرسودگی تحصیلی دانشجویان مؤثر بوده است (1 0/0>P). همچنین نتایج نشان داد که درمان مبتنی بر تحلیل عملکرد (FAP)، نمرات آزمودنیهای گروه آزمایش را در پسآزمون در ابعاد خستگی هیجانی و مسخشخصیت و تمامیت فردی کاهش یافته، کاهش داده است (05/0>P). نتیجهگیری: بنابراین میتوان نتیجه گرفت از این رویکرد میتوان جهت کاهش فرسودگی تحصیلی دانشجویان استفاده نمود.
Ansarypour S, Abedi M R. The Effect of Functional Analytic Psychotherapy on Reducing Academic Burnout of Final Year Female Students Islamic Azad University (Khomeinishahr Branch)
. Educ Strategy Med Sci 2019; 11 (6) :90-98 URL: http://edcbmj.ir/article-1-1513-fa.html
انصاری پور شکوه، عابدی محمد رضا. بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر تحلیل عملکرد (FAP) بر کاهش فرسودگی تحصیلی دانشجویان دختر سال آخر دانشگاه آزاد اسلامی واحد خمینی شهر اصفهان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1397; 11 (6) :90-98