1- گروه علومتربیتی، دانشگاه بوعلیسینا، همدان، ایران ، mirzai_davod@yahoo.com 2- گروه علومتربیتی، دانشگاه بوعلیسینا، همدان، ایران 3- -
چکیده: (4281 مشاهده)
مقدمه:هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه تجربه چند فرهنگی با بهزیستی روانشناختی در بین دانشجویان دکتری دانشگاه بوعلی سینا بوده است. روش کار:روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش دانشجویان دکتری دانشگاه بوعلی سینا در سال تحصیلی 96-97 با تعداد 854 نفر بودند که به روش نمونهگیری طبقهای نسبتی و با استفاده از جدول مورگان 269 نفر انتخاب شد. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه تجربههای چند فرهنگی ناروز و هیل (2009) و پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف (1998) بود. جهت تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش از روش آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون گامبهگام استفادهشده است. یافتهها:نتایج پژوهش نشان داد که بین تجربههای چند فرهنگی و بهزیستی روانشناختی رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد، همچنین تجربه چند فرهنگی بهتنهایی 17 صدم از واریانس بهزیستی روانشناختی را تبیین می¬کند و با تمایل فرهنگی حدود 20 صدم از واریانس بهزیستی روانشناختی را تبیین میکند. نتیجهگیری: در گام اول تجربه چند فرهنگی وارد شده است و ضریب معنادار و مثبت (418/0) دارد و در دومین گام تمایل چند فرهنگی وارد معادله شده است و ضریب نیز معنیدار و مثبت (196/0) است.
mirzaie far D, yousezade M, hasani H. Prediction of Students Psychological Well-being based on Multicultural Experiences. Educ Strategy Med Sci 2019; 11 (6) :114-120 URL: http://edcbmj.ir/article-1-1901-fa.html
میرزایی فر داود، یوسف زاده محمد رضا، حسنی هانیه. پیش بینی بهزیستی روانشناختی دانشجویان بر اساس تجربه چند فرهنگی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1397; 11 (6) :114-120