1- دانشگاه پیام نور رامسر ، Mohamadsaberi197@gmail.com 2- دانشگاه محقق اردبیلی 3- دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده: (2770 مشاهده)
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطهی رابطه اشتیاق تحصیلی، کمک طلبی تحصیلی و تاب آوری تحصیلی با سرزندگی تحصیلی انجام گرفت. روش ها: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعهی آماری پژوهش را کلیهی دانشجویان دانشکده علوم پزشکی رشت در سالتحصیلی 98-1397 تشکیل می دادند که از میان آنها 200 دانشجو به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای بهعنوان نمونه انتخاب شدند و به پرسشنامهی سرزندگی تحصیلی حسین چاری و دهقانیزاده (1391)، پرسشنامهی تابآوری تحصیلی ساموئلز (2004)، پرسشنامهی اشتیاق تحصیلی اسکاوفیلی و همکاران (2002) و پرسشنامهی کمک طلبی آموزشی پیتریچ و همکاران (1991) پاسخ دادند. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد. نتایج: یافتهها نشان داد که بین اشتیاق تحصیلی، کمک طلبی تحصیلی و تاب آوری تحصیلی با سرزندگی تحصیلی دانشجویان رابطهی مثبت معناداری وجود دارد. همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون آشکار کرد که تقریباً 23 درصد از کل واریانس سرزندگی تحصیلی دانشجویان براساس متغیرهای اشتیاق تحصیلی، کمک طلبی تحصیلی و تاب آوری تحصیلی قابل پیشبینی است (01/0>p). نتیجه گیری: بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که اشتیاق تحصیلی، کمک طلبی تحصیلی و تاب آوری تحصیلی از متغیرهای مرتبط با سرزندگی تحصیلی دانشجویان میباشد که لزوم توجه مسئولین و دستاندرکاران نظام آموزشی را به سوی اینگونه متغیرها طلب میکند.
saberi M, mohammadi A, shirinkam M S. The Relationship between Academic Attitude, Academic Aid and Academic Achievement with Academic Life of Medical Students. Educ Strategy Med Sci 2022; 14 (6) :387-394 URL: http://edcbmj.ir/article-1-2433-fa.html
صابری محمد، محمدی آمینه، شیرین کام محمدصادق. رابطه اشتیاق تحصیلی، کمک طلبی تحصیلی و پایستگی تحصیلی با سرزندگی تحصیلی دانشجویان علوم پزشکی. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1400; 14 (6) :387-394