مقدمه: دانشجویان از ارکان مهم نظام تعلیم و تربیت کشور، هستند. توجه و اهتمام ویژه به این قشر موجب باروری و شکوفایی نظام تعلیم و تربیت و جامعه می شود. لذا شناسایی نیازها و چالش های آنان و فراهم کردن فرصت های یادگیری می تواند به توسعه فردی و اجتماعی منجر شود. بر این اساس، این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر مدیریت تابآوری بر میزان خودباوری تحصیلی و سماجت در یادگیری دانشجویان انجام شده است. روشها: این پژوهش به صـورت نیمهتجربی و با استفاده از طرح پیشآزمون - پسآزمون با گروه کنترل انجام شد. جامعه مورد مطالعه شامل تمامی دانشجویان لیسانس دانشگاه لرستان بودند و نمونه پژوهش نیز 40 نفر از بین این دانشجویان بودند که به روش تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب و به صورت تصادفی در گروههای آزمایش و گواه گمارده شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه خودباوری تحصیلی، سماجت در یادگیری و تابآوری تحصیلی استفاده شد. دادهها با روش تحلیل کواریانس تک متغیری وچندمتغیری تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها:نتایج تحلیل کوواریانس تفاوت معنیداری بین دو گروه نشان داد. یافتهها همچنین نشان داد که میزان خودباوری تحصیلی و سماجت در یادگیری گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل افزایش معنیداری داشته است. نتیجهگیری: بنابراین میتوان گفت که آموزش مبتنی بر مدیریت تابآوری آموزشی میتواند موثر باشد و در صورتی که از این روش استفاده شود، میتوان سطح خودباوری تحصیلی و سماجت در یادگیری را افزایش داد.
Nasirzade S, mir A, Nezami A. Investigating the effectiveness of resilience management training on academic self-confidence and persistence in learning. Educ Strategy Med Sci 2025; 18 (4) :113-121 URL: http://edcbmj.ir/article-1-1674-fa.html
نصیرزاده سمیه، میر علی، نظامی آرش. بررسی اثربخشی آموزش مدیریت تابآوری بر خودباوری تحصیلی و سماجت در یادگیری. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1404; 18 (4) :113-121