[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 18، شماره 4 - ( مهر-آبان 1404 ) ::
جلد 18 شماره 4 صفحات 121-113 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی اثربخشی آموزش مدیریت تاب‌آوری بر خودباوری تحصیلی و سماجت در یادگیری
سمیه نصیرزاده*1 ، علی میر ، آرش نظامی
1- ، bberaka@yahoo.com
چکیده:   (7 مشاهده)
مقدمه: دانشجویان از ارکان مهم نظام تعلیم و تربیت کشور، هستند. توجه و اهتمام ویژه به این قشر موجب باروری و شکوفایی نظام تعلیم و تربیت و جامعه می شود. لذا شناسایی نیازها و چالش های آنان و فراهم کردن فرصت های یادگیری می تواند به توسعه فردی و اجتماعی منجر شود. بر این اساس، این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی آموزش مبتنی بر مدیریت تاب­آوری بر میزان خودباوری تحصیلی و سماجت در یادگیری دانشجویان انجام شده است.
 روش­ها: این پژوهش به صـورت نیمه­تجربی و با استفاده از طرح پیش­آزمون - پس­آزمون با گروه کنترل انجام شد.  جامعه مورد مطالعه  شامل تمامی دانشجویان لیسانس دانشگاه لرستان بودند و نمونه پژوهش نیز 40 نفر از بین این دانشجویان بودند که به روش تصادفی خوشه­ای چند مرحله­ای انتخاب و به صورت تصادفی در گروه­های آزمایش و گواه گمارده شدند. برای جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه خودباوری تحصیلی، سماجت در یادگیری و تاب­آوری تحصیلی استفاده شد. داده­ها با روش تحلیل کواریانس تک متغیری و چندمتغیری تجزیه و تحلیل شدند.
 یافته­ها: نتایج تحلیل کوواریانس تفاوت معنی­داری بین دو گروه نشان داد. یافته­ها همچنین نشان داد که میزان خودباوری تحصیلی و سماجت در یادگیری گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل افزایش معنی­داری داشته است.
 نتیجه­گیری: بنابراین می­توان گفت که آموزش مبتنی بر مدیریت تاب­آوری آموزشی می­تواند موثر باشد و در صورتی که از این روش استفاده شود، می­توان سطح خودباوری تحصیلی و سماجت در یادگیری را افزایش داد.
واژه‌های کلیدی: آموزش مدیریت تاب آوری، خودباوری تحصیلی، سماجت در یادگیری
متن کامل [PDF 545 kb]   (3 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: نظریه­‌های یادگیری و آموزش در علوم پزشکی
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Nasirzade S, mir A, Nezami A. Investigating the effectiveness of resilience management training on academic self-confidence and persistence in learning. Educ Strategy Med Sci 2025; 18 (4) :113-121
URL: http://edcbmj.ir/article-1-1674-fa.html

نصیرزاده سمیه، میر علی، نظامی آرش. بررسی اثربخشی آموزش مدیریت تاب‌آوری بر خودباوری تحصیلی و سماجت در یادگیری. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1404; 18 (4) :113-121

URL: http://edcbmj.ir/article-1-1674-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 18، شماره 4 - ( مهر-آبان 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4732