[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما :: راهنمای نویسندگان ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو نشریه::
برای نویسندگان::
برای داوران::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
عضویت در خبرنامه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: دوره 18، شماره 1 - ( فروردین-اردیبهشت 1404 ) ::
جلد 18 شماره 1 صفحات 133-119 برگشت به فهرست نسخه ها
کاوش کیفی مؤلفه‌های صمیمیت سازمانی در محیط آموزشی: مطالعه‌ای در میان دبیران دوره دوم متوسطه استان لرستان
زینب عزیزی1 ، ابراهیم پورحسینی*2 ، راضیه جلیلی3
1- دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، واحد خرم آباد دانشگاه آزاد اسلامی، خرم آباد، ایران
2- گروه مدیریت آموزشی، واحد خرم آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم آباد ،ایران
3- گروه مدیریت آموزشی، واحد خرم آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرم آباد ، ایران
چکیده:   (25 مشاهده)
هدف: این پژوهش با هدف تبیین مؤلفه‌های صمیمیت سازمانی در محیط آموزشی و طراحی الگوی مفهومی مبتنی بر تجربیات دبیران دوره دوم متوسطه استان لرستان انجام شد. با توجه به نقش حیاتی روابط انسانی در اثربخشی مدارس، این مطالعه به دنبال شناسایی عوامل کلیدی ایجادکننده صمیمیت بین معلمان و مدیران بود.
روش ها: پژوهش حاضر از نوع کیفی و با رویکرد داده‌بنیاد انجام شد. داده‌ها از طریق مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته با 15 نفر از دبیران و مدیران مدارس استان لرستان گردآوری شد. نمونه‌گیری به روش هدفمند و با معیار اشباع نظری ادامه یافت. تحلیل داده‌ها در سه مرحله کدگذاری باز (استخراج ۲۴ مفهوم)، محوری (دسته‌بندی در ۶ مقوله) و انتخابی (طراحی مدل نهایی) انجام شد.
یافته‌ها: تحلیل مصاحبه‌ها منجر به شناسایی ۶ مقوله اصلی شامل ۱. روابط انسانی و اعتماد متقابل (شامل اعتماد، صداقت، احترام به تفاوت‌ها) ۲. مشارکت و تعاملات سازنده (جلسات گفت‌وگوی آزاد، کارگاه‌های مشترک) ۳. حمایت عاطفی و همدلی (گوش دادن فعال، توجه به مسائل شخصی) ۴. شفافیت و عدالت سازمانی (ارزیابی عادلانه، پاسخگویی مدیران) ۵. فضای روانی امن (آزادی بیان، پذیرش انتقاد) ۶. فرهنگ غیررسمی (تعاملات خودجوش، شوخ‌طبعی) گردید.
نتایج: مدل نهایی نشان داد که صمیمیت سازمانی در مدارس لرستان تحت تأثیر تعاملات انسانی، عدالت، و حمایت مدیریتی است. همچنین، تفاوت‌های فرهنگی و قومی استان به عنوان عامل زمینه‌ساز در شکل‌گیری روابط صمیمانه تأثیرگذار بود.
نوآوری: این پژوهش از دو جهت نوآورانه است: اولین مطالعه کیفی در زمینه صمیمیت سازمانی با تمرکز بر بافت فرهنگی خاص لرستان است که الگوی مفهومی بومی که می‌تواند به سیاست‌گذاران آموزشی برای بهبود روابط سازمانی کمک کند را ارائه می نماید.
واژه‌های کلیدی: صمیمیت سازمانی، محیط آموزشی، روش کیفی، استان لرستان، اعتماد
متن کامل [PDF 854 kb]   (9 دریافت)    
نوع مطالعه : پژوهشی اصيل | موضوع مقاله: کارکرد تکنولوژی در آموزش علوم پزشکی
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Azizi Z, Pour Hosseini E, Jalili R. A Qualitative Exploration of Organizational Intimacy Components in Educational Settings: A Study Among Secondary School Teachers in Lorestan Province. Educ Strategy Med Sci 2025; 18 (1) :119-133
URL: http://edcbmj.ir/article-1-2910-fa.html

عزیزی زینب، پورحسینی ابراهیم، جلیلی راضیه. کاوش کیفی مؤلفه‌های صمیمیت سازمانی در محیط آموزشی: مطالعه‌ای در میان دبیران دوره دوم متوسطه استان لرستان. دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی. 1404; 18 (1) :119-133

URL: http://edcbmj.ir/article-1-2910-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 18، شماره 1 - ( فروردین-اردیبهشت 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها
دوماهنامه علمی- پژوهشی راهبــردهای آموزش در علوم پزشکی Education Strategies in Medical Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 37 queries by YEKTAWEB 4718